vrijdag 12 juni 2015

Het UWV denkt met u mee

Ik zet het journaal aan, loop intussen heen-en weer in de kamer, tot er een bepaald item kwam.
Dat had ik niet aan zien komen! Maar ja, ik heb geen glazen bol.

Het UWV geeft 1000 euro voor een opleiding tot helderziende? WAT????
Werkelozen kunnen een cursus doen bij een stichting in Zoetermeer.
Een cursus tarot- en engelenkaarten lezen. En daarna kan je dus werken voor een op tv bekende telefoonlijn.

Ik heb geen glazen bol nodig om te vertellen dat de Astro-lijn misschien beter de list- en bedrog lijn mag gaan heten. Als een journalist daar undercover binnen een dag of hooguit twee dagen al een baan heeft, hoe professioneel kan het dan zijn? Of wellicht verstonden ze hem verkeert, toen hij zei ik werk voor de media dat ze dat dan zweverig vertaalden als medium? Maar dat heeft ie vast niet laten weten.

Laat ik eens de kaarten voor u leggen. Ja, duidelijk, u heeft een probleem. U wenst financieel advies?
Bel die lijnen niet! Dit advies is gratis.
Waarom zou een heus medium gaan werken bij zo'n lijn? U betaald 80 cent tot een euro per minuut en de-uit-de-duim dame of heer krijgt er 29 cent per minuut voor. Vreemd bedrag trouwens.

Leuk voor de cursisten is wel een weekendje Ardennen. Niet om te genieten van de natuur, maar voor reïncarnatiesessies. En ja, om in de glazen bol te kijken.

Gelukkig wist men in het item ook nog meneer sombermans te vinden. Als het UWV dat doet, betalen voor een cursus tarot leggen per telefoon wanneer beginnen ze dan met een opleiding tot prostituee of paaldanseres?

Wat ontzettend jammer toen ik uit een cursus mocht kiezen, ja uit 1 cursus, ze geen tweede hadden, telefonisch paaldansen. Dat lijkt me namelijk zo'n ontzettend prikkelende uitdaging!

Wat zegt het UWV? Wel, het geeft kans op werk.  Een cursus column schrijven is zinloos, nee mevrouw, daar besteden we geen paar honderd euro aan. Je moet een vak leren.

Natuurlijk is iemand overtuigend oplichten ook een vak.
Je moet creatief zijn, en scherp en van de eerste leugen niet dood neervallen.
Maar het UWV hoeft daar niet aan bij te dragen.

Ik zou zeggen, werkelozen, verenigt u en wijs de binnenkort op straat staande UWV werknemers op deze cursus.  Tenzij zij zelf al enige kennis over de toekomst hebben.

Mocht het UWV cursussen paaldansen per telefoon aanbieden, ik houd me aanbevolen!
De paal is dan hopelijk met de vermeende nieuwe belastingplannen nog wel een aftrek post.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten