woensdag 24 juni 2015

Min of meerkoet

Wat weten we eigenlijk van de meerkoet?
Zelf heb ik best eens zitten spitten op internet, en lees ik zojuist dat ze groene poten hebben?
Ik zou het grijs noemen.

Ik woon inmiddels 26 jaar tussen de meerkoeten. Jarenlang zat er in de vaart een koppeltje, ik noemde hen de familie Onder-de-wilgjes. Ja, het nest zat onder een grote wilg. Hun buurtjes waren de Over-de-brugjes.

Nu geniet ik soms van de familie Om-de hoekjes. Vorig jaar hadden die een nest waarvan er 3 volwassen werden, 1 van die grote lummels wilde nog graag op het nest, dat was dringen omdat er inmiddels een nieuw nestje pullen was.
Wel een grappig gezicht, drie van die kleintjes en dan de grote broer of zus.

Hun nest zit op wel een aparte plek, op een sproeier van een fontein. Elk jaar wordt de sproeier schoongemaakt, maar ik heb er nog nooit water uit zien komen.

Het is ook het enige nest hier in de buurt wat niet werd opgesierd met plastic of een sinaasappelschil.
Dat verbaasd me ook altijd, dat afval in het nest. Hier zijn lege shag zakjes erg populair, maar zag ook een keer een restant kerstversiering.

Vanmiddag liep ik weer langs het nest van de Om-de-hoekjes. Van hun 1e nestje van het seizoen bleek er nog maar eentje over. Wat te doen als meerkoet? Gewoon opnieuw beginnen.
Nu zwemmen er 6 van die kleine punkertjes rond. Die vast niet allemaal groot gaan worden.
Wel zag ik iets wat ik nooit eerder zag, 2 pulletjes zwommen bij het vrouwtje, 2 pulletjes bij het mannetje, en ja wel, 2 bij de grote broer of zus. Die ook hielp voeren.

Snel thuis de camera gehaald, maar ja, als er dan weer staat is het moment over. Jammer.
Grote broer of zus zwemt nog net uit beeld, met één van de kleintjes.




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten