dinsdag 11 juli 2017

Beste Henk

Henk? Wie is Henk? In dit geval niet die van Ingrid, maar onze nog net even minister Henk Kamp.

Beste Henk,

Het is me nu heus geen genoegen van je te horen. Jouw uitermate ondermijnende plannen wat de postmarkt betreft.
Ik had je dit het liefst per brief laten weten, maar de kans dat die aankomt lijkt me steeds minder aannemelijk.

Wat mij stoort is dreigen met het verhogen van de posttarieven, het zou wel eens een euro per brief kunnen worden, in 2020? Tegen mij hoef je niet te jokken joh, dat tarief is er al in 2019.

Maar heus, ik ben ernstig teleurgesteld, waarom dan het aantal bezorgdagen weer in te korten?
Zijn wij niet opgegroeid met de boekjes van Pietje Puk, de vrolijke postbode?
Dat er toen nog 6 dagen per week twee maal daags postbezorging was, behalve op zondag, want ook Pietje had een vrije dag.

De postmarkt, och Henk, dat is niet voor particulieren. Ik als fanatiek briefschrijfster moet het doen met Post.nl. Met bloedend hart zag ik hoe het postkantoor als instituut moest uitsterven. Hoe de postagentschappen verdwenen. Hoe een trots product als postzegels al rap een soort faststamp werden en van een tarievenboekje  er een tarievenkaartje kwam.

Vroeger, ja Henk, vroeger, toen we nog jong waren, waren er van die uitvouwkaarten met zones.
En als we dan post stuurden konden we die opleuken met fraaie zegels.  Mooie opdrukken met helden of bloemen.

Er was nog luchtpost en zeepost. Alles wordt minder, in de vaart der volken?  Onzin, er zijn nog hele volksstammen die een vel paper vol typen of schrijven, dat in een enveloppe stoppen, er een inmiddels al jaren dezelfde saaie zegels opplakken en dan naar een steeds verder afgelegen brievenbus lopen.


Er zijn mensen die een ander zonder een feestelijke gelegenheid eens een kaartje willen sturen. Moeten die dan dagen en dagen wachten?

Jouw plan B? Schrap dat alsjeblieft gelijk. Er komen zoveel mensen aan de deur, misschien de post mee met de pizzabezorger? Ik eet geen pizza en bestel ze nooit, dus zou ik geen post meer krijgen?
Of moet die uit de quatrro staggione voor een buur komen?

Henk, ik hoop dat je tot inkeer komt. Voor mij is post in de brievenbus een serieuze zaak.
Denk er maar eens rustig over na, tijdens je vakantie.

Groetjes,

Sofie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten