zondag 15 oktober 2017

Zo boos!

Telkens als ik denk, we zijn een beetje op de goede weg, krijg ik een klap in het gezicht.

We weten inmiddels toch wel dat ballonnen verre van feestelijk zijn? Waarom moeten winkels dan hun klanten verwelkomen met een ballonnenboog?  Om op te vallen? Oh ja, het valt mij zeker op, maar absoluut niet op een positieve manier.
Toch komt er een dag dat die krengen niet meer te zien zijn.
Het maakt me verdrietig, en irriteert me, die volgorde.

Niet veel later, lekkere zonnige middag, even over de markt en daarna met iemand terrasje pikken, gezellig!
Er was een evenement. Niks mis met ouderwets uitgedoste dames en muzikanten. Hoewel een in ouderwets gordijnstof uitgedoste dame met fraai hoofddeksel maar in haar hand een smartphone en een Dopper toch ietwat afbreuk doet. Ik zei nog, erg de tijd van Erasmus, een Dopper! Ja maar dat is milieu bewust. Het is!

Niks mis met een evenement? Nou, al lopend over de markt dacht ik eerst een kraam te zien met een opgezette kerkuil. Dichterbij gekomen een man met een levende raaf. Pas toen viel mijn oog op de levende uilen. Dan wordt het me bijna ravenzwart voor de ogen. Een kraam met een aantal uilen.
Nee, niet te koop, maar ter leeringh ende vemaeck. 

Een meneer in ouderwetse kledij die mensen dan ter leeringh toespreekt en kinders die ter vermaeck een kerkuil mogen aaien. Fotootje maken met het mobieltje en dan in november roepen van "ik wil van de Sint een uiltje".

Ik spreek er de uilenmeneer op aan, ik vind het ongepast dat men die dieren dan op een drukke markt neerzet. Ik zeg dan ook dat ik er niet aan twijfel dat ie goed voor zijn dieren zorgt, maar dat men zo een fout voorbeeld geeft.
Steevast volgt de minzame glimlach van "wat weet jij nou?" Daar wordt mijn humeur niet beter van.
En al helemaal niet als hij begint dat dankzij hen de uilen niet zijn uitgestorven. Ok, die nonsense was een nieuwe in de lijst.

In een land waar circusdieren verboden zijn moet een uitwas als dit ook maar eens verboden worden!
Het heeft helemaal niets van doen met educatie. En nee gefokte kerkuilen die door valkeniers worden gehouden dragen niet bij tot het behoud van de soort. Tenzij men de takkelingen vrij zou laten en dat doet men niet, handel is handel.

Ik heb het even opzij gezet, en zitten genieten van het weer en het gezelschap om dan naar huis lopend overal een aanbieding van donsjassen te zien. 70% dons, 30% veren.
Wat nu als men in het openbaar ganzen zou gaan plukken? Er zou geen grammetje dons meer verkocht worden.
Men zou staan krijsen en blaten, er zou een heksenjacht ontstaan. Maar natuurlijk laat C&A dat soort beelden niet zien.

Koop geen dons, koop geen nepbont wat vaak geen nep is en als het wel is, dan laat men zien dat men bont wenst.

Er is nog een lange weg te gaan, maar we zijn van de cfk's afgekomen, de plastic tasjes zijn not done.
Laat een volgende stap die ballonnen zijn. En weg met de doorgefokte planten en bloemen.
Hee lui, we kunnen het!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten