woensdag 26 december 2018

De grote boze...

Ja, de wolven haalden het nieuws. De één zal blij zijn, de ander ziet het somber in.
Ik groeide op met die horrorverhalen. Oude oma's die werden opgepeuzeld, geitjes die in een klok wegkropen.
De enige keer dat ik wolven heb horen huilen was in een dierentuin.
Zelfs toen, het zweet stond me bijna tussen de tenen.

Verstand komt met de jaren, in mijn geval ook leergierigheid.
Ik zeg het eerlijk, zou ik ergens wandelen en een wolf kruist mijn pad? Ik zou verstijven!
Om vervolgens te denken: foto maken!

De wolf is bijna terug. En ik vind het goed nieuws.
Op eigen poten de grens over gewandeld. Natuurlijk begrijp ik de zorgen van schapenhouders wel.
Maar bladerend in Roots las ik een artikel over schade door loslopende honden.
Als het aantal nullen klopt, van doodgebeten lammeren en schapen, dan zou ik als schapenhouder die honden meer vrezen.
Dan valt de ophef over 10 wolven me knap tegen.
Het zal ook een groot deel oer angst zijn. Soms merk je ineens dat het in ieder mens zit, die angst.

Verre van echt gevaar, in een park vol acteurs, heb ik toch ook eens mijn leven aan me voorbij zien trekken. Een bronstijdnepper kwam met een speer op ons afgerend. Op dat moment wist ik niet of ik moest gillen of rennen. Ik stond er als een zoutpilaar met een ongezond adrenalinegehalte.

Terug naar de wolf, dat is geen nepper. Helaas bij voorbaat al een onbetrouwbaar sujet.
Jammer, want het werd hoog tijd dat er weer eens een roofdier zonder kogels of strikken komt.
Het is toch prachtig, hoe sommige dieren zich hier zelfstandig weer vestigen.

Neem nu de grote zilverreiger, bijna weg. Nu zie ik ze geregeld. Ik hoef niet ver te reizen voor de lepelaar. De aalscholver, bijna weg, nu zie je ze volop.
Natuurlijk zijn er ook exoten (kunnen zij ook niks aan doen) die goed gedijen. De één iets leuker dan de ander.

Ik zeg: laten we genieten van het feit dat een aantal dieren zich hier thuis gaat voelen.
Denk maar aan de slechtvalken, het gaat ze goed. Denk aan de oehoes, prachtige uilen.

Geniet van deze vrije dag, laat de winkelboulevard links liggen en ga lekker naar buiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten