zaterdag 9 mei 2015

Weer een gebroken klomp

Heb ik wat met vogels? Ja, ik heb veel met vogels.
Daarom ook blij met Beleefdelente.nl  van Vogelbescherming.

Soms zie je ontroerende beelden, soms heftige taferelen, of komt de ster niet opdagen.
Ik kijk er nu bijna 7 jaar en heb er veel van opgestoken. Van de vogels voor de webcam, maar ook van de kijkers.

Wat is er zo leuk aan het kijken van vogels op een webcam? Je ziet dingen waar je anders geen weet van hebt.
Er zijn vogels die broeden in kasten, maar wat  gebeurd er in die kasten? Nu zien we het.
Menig vogelonderzoeker van 80+ kan er jaloers naar kijken.

Een aantal van hun toen geschreven studies bleken er soms naast te zitten.
Jaren geleden las ik bij de slechtvalk dat volgens de studies van die en die voert het mannetje de jongen niet van meet af aan.
In hun tijd waren er weinig tot geen slechtvalken in ons land. En zij moesten het doen met kijkers.
Verrekijkers dan wel.

Nu zitten er kijkers achter de computer, met hun snuit bovenop de gebeurtenissen.
En.. er komen steeds meer slechtvalken. Dat is mooi. Al is het minder mooi voor de valken met een territorium.

Gretige damesvalken, klaar om de strijd aan te gaan, puberende mannetjes die zelf een woning willen. Dat kan er heftig aan toe gaan.De afgelopen jaren waren een soap die bij NG niet zou misstaan.

Was het voorgaande jaren een strijd tussen de dames, dit jaar werd de man verjaagd.
Zijn vrouwtje zat al op 4 eitjes. Dan moet ze en alleen broeden, zelf jagen, een hele opgave.
En maar pubers om haar heen, zelfs even haar eigen zoon van 2 jaar eerder.

Toen was zij nog onervaren en had geen idee hoe haar kuikens te voeren, gelukkig deed haar ervaren partner het voor. Ik heb ademloos zitten kijken.

Nu hoopte ik met velen dat zij en haar mannetje dus weer een nest jonge kuikens zou grootbrengen.
Maar het mannetje werd verjaagd.
Geregeld sliep er ook een puber in de kast, die ook nog prooien kon stelen. Ik had er een hard hoofd in.

Tot gisteren, toen hij  na lange tijd ineens praktisch ging worden. Hij ging de kuikens warm houden.
En zojuist zag ik beelden hoe hij met een prooi aankwam en de kleintjes ging voeren.

Van kostganger naar stiefvader, het is ontroerend!

Ik hoop dat er in veel delen van ons land slechtvalk kasten komen. Het zijn geweldige jagers, maar ook nog met bijkomende ontroerende beelden.
Wellicht passen zij beter in ons wapenschild "wij zullen handhaven".




Geen opmerkingen:

Een reactie posten