dinsdag 28 februari 2017

Vrouw zijn

Je surft wat langs het nieuws en nu eens de politiek overslaan.
Dan valt mijn oog op het kopje "Internationale Vrouwendag afgelast."
Het blijkt te gaan over een stelletje Kaat Mossels en Kenaus in Breda die ruzie hebben.
Die Brabantse gezelligheid toch.
Maar laten we wel wezen, het is vrij onhandig als je als ruziënde vrouwen iets voor Internationale Vrouwendag moet organiseren.
Tenzij het modderworstelen op een marktplein is. Nee, het is in maart, dus nog te koud.

Dus overal vieren we Vrouwendag, behalve in Brabant.
Nou ja vieren? Valt er iets te vieren?
De dag heeft een naam en daar is het denk wel mee gezegd.
Solidariteit is onder vrouwvolk vaak ver te zoeken.

Een iets met "alleen maar vrouwen" kan me aardig op mijn zenuwen werken. Kijk, ben ik dus ook al een afvallige.
Maar bestaat "de vrouw?" Nee.
Er zijn "mannenvrouwen" en daar bedoel ik dus niet de kreet manwijf mee of nog erger, een vrouw met ballen. Nee, vrouwen die zich prettiger voelen als een deel van het gezelschap uit mannen bestaat.

Net zo goed als je "vrouwenmannen" hebt.
Gemengde gezelschappen vind ik prettiger. Zeker op verjaardagen.
Als je zo gezellig gescheiden van elkaar zit, de één over de carrière of de cilinderinhoud van de leasebak.
En de andere helft je stapels recepten geeft om thuis eens te maken.
Of in mijn jongere jaren bleven doorgaan over de nesteldrang. En dat je later nog eens terug moet komen om de bevalling video te kijken. Nee dank je.

Misschien moeten we gewoon een Internationale Mensendag gaan instellen.  Of er 365 dagen van maken.

Als vrouw zijnde weet ik dat mannen en vrouwen best vrienden kunnen zijn. Dat het vaak meerzijdige gesprekken worden.  Dat de humor er een stuk leuker op kan worden.
Alles wat je nodig hebt is tenminste één gedeelde interesse en veel pik je in de loop der tijd wel op.

Niet elke vrouw is een bekoorlijk wezen wat alleen uit lijf bestaat en niet elke man is een macho met haantjesgedrag.
Dus eigenlijk denk ik dat ze in Breda niets gaan missen. Als die bekvechtende meiden gewoon eens gezellig de kroeg in gaan, een tikkeltje beschonken raken, grote kans dat ze er alles uitgooien (ook de drank) elkaar even heel erg aardig gaan vinden en de volgende dag hartstikke solidair een kater hebben. En elkaar gaan appen van "tjee heb jij ook zo'n koppijn?"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten