donderdag 21 juli 2011

Hoppa


In mijn jonge jaren had ik nooit kunnen vermoeden dat ik nog eens spijt zou krijgen dat ik geen economie ben gaan studeren. Af en toe, toegegeven, zelden, maar toch.
Nu loop ik geregeld vast op het nieuws.  Griekenland, het land met de mooiste 1 euromunt,
moet wederom worden geholpen. Meer euro’s naar Athene, in dit geval letterlijk uilen naar Athene brengen.
We bezuinigen op ontwikkelingshulp?

Als we Griekenland niet helpen gaan wellicht Ierland, Spanje, Portugal, Italië en ik hoorde vandaag ook België noemen, ten onder. Een soort Europees Atlantis?
Is het luchtkasteel  Europese Unie lek? 
Ik hoor onze Jan Kees (minister van de centen) ferme taal uitslaan. Liever geeft hij geen cent aan de Grieken, maar slaat onderwijl nog een spaarvarken stuk.

Niet alleen wij, de burgers, moeten betalen, maar ook de banken. En dan ben ik het kwijt.
Begrijp het gewoon niet. Moesten wij niet een aantal jaren geleden de banken financieel ondersteunen?  Veel daarvan is terugbetaald, maar nu die weer boven water zijn moeten zij hun reserves dan weer naar Griekenland sturen?
Buiten de vraag van wie het geld op de bank nu eigenlijk is, ik noem het ”het ene gat met het andere vullen”.
Griekenland, de bakermat van onze democratie. Voorlopig leefden ze als Zeus op de Olympus, nu is het tijd voor de Spartaanse leefwijze.  Ik geloof niet dat het stukgeslagen spaarvarken weer gelijmd kan worden.

Mislukt het plan, dan rest er slechts één vraag, wie betaald de veerman?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten