zondag 24 juli 2011

Tropische verrassing

De zoveelste regenachtige dag. Gelukkig kwam Canvas met een mooie documentaire serie.
Van  BBC, dan zit het wel snor. En de titel "South Pacific", klinkt ook zo veelbelovend.

Als kind bladerde ik eindeloos door de atlas, kijken naar al die stipjes in die onmetelijke zee.
Stukjes rots/lava met wat palmen. Andere eilanden met prachtige namen.

Riffen, kano's en witte stranden. Woest uitziende bruine mannen in de kano's, haaientand om de nek en zwarte parels. Ja, ik weet het, stereotypen.
Muiterij op de Bounty, kapitein Cook, spannende verhalen. Al liep het met Cook niet echt goed af.
En dan tot de ontdekking komen dat ik vrijwel niets over die eilanden weet.

Met koffie op de bank, laat maar komen die zonnige beelden.
Mis, het begint een eiland waar het ruim 6 dagen per week regent en als het niet regent valt er sneeuw.
Da's niet tropisch, wel verrassend.

Na dat kille feit werd het lachen om de baltsende fruitvliegjes van Hawaï. Verbazing om de roofrupsen.
Beelden van het dichtbevolkste stukje land, een eilandje van 25 hectare met 300 mensen.
Die 300 mensen van het eiland Anuta leven wel een stuk vreedzamer dan de mensen op Paaseiland ooit deden. Kaalgekapt en uitgeroeid dat is de flora en fauna van Paaseiland. En ze hadden er geen blanke voor nodig.

Een overgewaaid evenement van één van de eilanden, het bungeejumpen.
Wij doen het als kick, maar misschien moeten we het net als zij doen, uit dank voor de oogst.
Al zie ik de SGP broeders in mijn stad op dankdag voor het gewas niet massaal aan de elastieken hangen.

Mooie serie, al hadden ze van mij een verteller met een meer boeiende stem mogen zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten