vrijdag 25 december 2015

Verboden de trollen te voederen

Wat is een trol? Een mythisch wezen uit het noorden van Europa. Oerlelijk, ontzettend onvriendelijk en ze zouden mensen eten.
Mijn eerste kennis over trollen haalde ik uit het Trollenboek, een strip over een trollen familie die altijd het eten van een boer en zijn onnozele zoon kwamen stelen.

Maar de trol is niet uit, de trol herleefde in in de digitale wereld. De digitale trol zal geen mensen eten, is mythisch irritant, eigenlijk gewoon een stokebrand.
Die zal er alles aan doen om een conversatie via een forum hoogst onaangenaam te laten verlopen.

De moderatie heeft het maar druk met een trio aan ongemakken. De fipo's, de trollen en de haters.
Blij dat ze even uitlegde wat een fipo is. Dat is een first poster, een wellicht dodelijk verveeld iemand die per se de eerste wil zijn om ergens op de reageren.
Een term als haters lijkt me voor zich spreken.

We hebben misschien allemaal een mee zitten lezen wat reaguurders neerzetten.
Artikeltje over vluchtelingen, dat is blijkbaar het leukst om eens met vuilspuiterij te beginnen.
Ik heb een aantal keren de reacties gelezen, met complete afschuw.

Het loopt zo uit de hand dat een dagblad in Gelderland heeft besloten dat men op sommige zaken niet meer kan reageren.
Wel weer op de uitleg waarom niet, waar natuurlijk ook weer gemekker op kwam.
Dat is censuur, bla,bla, vrijheid van meningsuiting, staat in de grondwet!
Er staat wel meer in de grondwet.

Het is zo makkelijk, anoniem de vreselijkste teksten neer te zetten. Of een portie gezellige doodsbedreigingen. Tjonge jonge wat een lol.
Waarom zo'n hoog Tokkie-gehalte?

Natuurlijk is azijn pissen op z'n tijd heerlijk. Ik zou nu ook een verhaal kunnen neerzetten over onze uitgehongerde helden uit het Glazen Huis. Maar daar wacht ik mee tot iedereen weer oproept niets aan het Rode Kruis te doneren, want de directeur heeft een enorm salaris.
Oeps, doe ik het toch.

Voor nu wens ik jullie allemaal hele fijne feestdagen en kijk vooral uit met vuurwerk, tenslotte rijzen de kosten voor de zorg weer extra met al die kapotte ogen en weggeblazen handjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten