donderdag 30 maart 2017

De vervuiler betaalt

Afval scheiden loont, dat staat bovenaan de brief van de gemeente.

Het leest even tenenkrommend weg.
Lonen, dat lijkt mij dat je er iets aan over zal houden. Gefeliciteerd gemeente, jullie hebben het erg onduidelijk neergezet.

De afvalstoffenheffing gaat met ingang van 1 januari 2018 wel  10 euro omlaag maar je moet wel 1,50 per keer betalen als je een vuilniszak in de ondergrondse container gooit. Stel, je hebt een gezin met twee kinderen, vuilniszak snel vol, vooral als die kinderen in de luiers zitten.

Na 3 keer lezen geloof ik dat ik het lonen eindelijk begrijp. Men gebruikt 2018 als overgangsjaar.
Daarin kijken ze hoe vaak je een volle zak in de container mikt. En dat tellen ze op en wordt het variabele deel van de afvalstoffenheffing. We gaan dus allemaal in 2019 209 euro per jaar betalen, plus het aantal zakken wat je in 2018 in de container mikte.

Ah, dus in 2019 betaal ik dan 209 euro als vast tarief en bv 18 euro als variabel. Nu begin ik het lonen te begrijpen, want dat zou me per jaar dan toch 22 euro gaan schelen. Met het afval scheiden, wat ze dan gescheiden afval aanduiden als gratis dat kan je wel kwijt.

Dat gratis, de grapjassen, dat is een deel van de afvalstoffenheffing.

Ik voorzie toch een ramp komend jaar. Mensen die in de nacht dan hun afval naast de container zetten. Nu is er altijd wel een gek als ik die het dan alsnog in de container mikt, maar dat is dan afgelopen. Dan zijn er nog de snuggere die nu ook al doodleuk een volle afvalzak in de groencontainer zetten. Nu al uit gemak, straks uit bezuiniging.

Ze zullen dan rap de groencontainers van een anders systeem moeten voorzien.

Voorlopig ben ik blij dat ik dit jaar vast heel veel zakken afval heb weg gemikt.
En ben ik blij dat straks het blik bij het plastic mag. Ik ga dan met gemak een maand of wellicht 2 maanden met een afvalzak kan doen.  Hooguit de verpakking van de koffie, zit folie in.

Dan is het inderdaad de vervuiler betaalt.
Toch hadden ze het wat duidelijker neer kunnen zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten