donderdag 31 oktober 2019

Gezwam

Ik mag graag buiten spelen. Genieten van bloemen, vogels en nu, paddenstoelen.
Maar ben wel tot de conclusie gekomen dat het leven vroeger simpel was.
Ik zag dan wel eens paddenstoelen, maar er echt op letten? Nee.
Tot ik eens mee ging met een plaatselijke excursie. Toen werd het leven een stuk minder simpel.

Ik zag voor het eerst een gekraagde aardster en de rechte koraalzwam. Wonderbaarlijke dingen.
Je bladert eens door een boekje, er gaat een wereld voor je open. Een sprookjeswereld.

In tegenstelling tot vogels zijn paddenstoelen ideaal fotomateriaal. Je hoeft ze niet te besluipen.
Alle tijd om in te zoomen, ze lopen toch niet weg.
De soortenrijkdom is enorm. Maar de namen. Veel van die gasten lijken op elkaar.
Ik kan uren door een gids bladeren, denk dan, ah dat is 'm!
Om op een volgende bladzijde er eentje te zien die het ook kan zijn. Zucht.

Misschien is daarom de vliegenzwam zo populair? Als de stippen er nog opzitten zijn ze voor iedereen herkenbaar. Het is ook een mooie paddenstoel.
Ik kan iedereen aanraden nog snel even een bos in te lopen. U zal dan veel "gevallen" exemplaren tegenkomen. Meestal het werk van mensen die per se de naam willen weten.

Grappig, maar totaal zinloze informatie, ik kwam er vorig jaar pas achter dat mijn kleuterschool
'T Paddestoeltje heette.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten