woensdag 23 oktober 2019

Onze taal

Vandaag vlogen de cijfers me om de oren.
In dit geval over het aantal mensen die formulieren niet begrijpen vanwege ambtelijke en/of wollig taalgebruik.

Iemand noemde 20% van de mensen is laaggeletterd en 12% kan niet lezen of schrijven.
Juist ja, opgeteld maakt dat 32% . Tenzij de 12% dan de 12% is van de 20%.
Even later is het 6 van de 10 mensen. Dan ben ik het kwijt!

Wollig taalgebruik, ik durf niet meer te denken hoeveel van die zinloze standaard brieven ik in mijn "vorige leven" heb verstuurd. Bla,bla die wet artikel 5.
Maar ga je dan zelf eens vragen wat dat nu eigenlijk betekende kon niemand me vertellen.
Let wel, dit was voor het computertijdperk. De wet bestaat inmiddels niet meer.

Niet dat de computer het leven totaal overzichtelijk maakt. Je stuit soms op een website vol regels.
Als je dan eens gaat navragen wat ze nu eigenlijk bedoelen krijg je vaak een nietszeggend antwoord.
Of 20 keer dezelfde verwijzing naar een wollige website.

Tegenwoordig bestaat er een schoolvak begrijpend lezen. Hoog tijd om een extra vak in te voeren.
Begrijpend schrijven. Met gewone woorden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten