woensdag 19 maart 2014

Blokje Gouds: Anno hoeveel?

Hoelang kan je piekeren over Romeinse cijfers? Behoorlijk lang!
Vooral als de gevelstenenmakers niet duidelijker "schrijven".

Als beginnende Goudse-gevel-gluurder tast ik geregeld in het duister.
Ik dacht nog wel dat ik het mezelf makkelijker zou maken om elke wandeling 2 straten mee te pikken.
Dan weet ik tenminste nog waar het monument of de gevelsteen op een site is terug te vinden.
Helaas, niet alles is wat het lijkt.

Zo liep ik afgelopen maandag eerst over de Lage Gouwe en terug via de Hoge Gouwe.
De namen zeggen het al, de Lage Gouwe is lager gelegen. Straten met een geschiedenis.
Aangelegd in de 14e eeuw , volop bedrijvigheid en nu staan er nog de mooie panden van de ooit rijke inwoners van Gouda.
Rijk door de zeevaart,de handel en misschien ook door de ontelbare bierbrouwerijen die Gouda ooit had.

De stad is nu rijk, aan monumenten. Soms de malste stijlen op een rij.
Ik slenterde langs nummer 20 en ik keek omhoog, zag een gevelsteen.
Als het een rijksmonument is kom je met zoeken een heel eind. Het werd echter een puzzel.


Het pand heet op de lijst De Vergulde Galei, heette eerder de Drie Hammen, maar ik keek naar 3 eenden en 3 eekhoorns.
De bouwstijl (empire) is van begin 19e eeuw en daar gaat het al mank. Het heette al De Vergulde Galei  in het begin van de 18e eeuw.
Aha, de tijd van ravotten met de patriotten. Gevalletje sloop dus.

Het pand werd gesloopt begin 19 eeuw en er kwam een nieuw pand. Dan is er opnieuw verwarring, het jaartal op de gevelsteen.
Het klinkt bijna als Tussen Kunst & Kitsch, het pand is er later aan toegevoegd.
Dat kan natuurlijk niet, de gevelsteen is er later aan toegevoegd. Toch is de gevelsteen een stuk ouder.

Het jaartal, het lijkt op CDDCLXXX,  dat kan echter niet, dat zou dan Science Fiction uit de 17e eeuw zijn.
Na veel gepuzzel kwam ik er achter dat D(=500) nooit tweemaal in een jaartal voor kan komen.
Dan maar gaan spitten. CDD blijkt dus anders te zijn ( I ) Ah, dat is 1000 dan krijgen we DCLXXX er achter.
Tjonge, 1680.

Dat raadsel is dus opgelost. Waar de gevelsteen vandaan komt weet ik niet en na veel zoeken over eendjes en eekhoorns heb ik dat opgegeven. Kan voorlopig geen recept voor eendenlever of eekhoorntjesbrood meer zien.

Misschien is er wel een markt voor Gevelstenen voor Dummies!

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten