donderdag 6 maart 2014

Ze smelten, oh nee, kopen geen kazen

Ik zal wel weer te dom zijn, maar zodra er ook maar  geopolitiek geduvel is met iets van een autonome regio of een deelrepubliek, dan ben ik het al snel kwijt.

De Russen hadden ooit de Krim, dat werd ineens deel van Oekraïne. Dat is op zichzelf geen unieke situatie.
Elzas-Lotharingen is ook zo'n oord. Eerst Duits, toen Frans.

De Krim, natuurlijk willen de Russen daar hun oorlogshaven behouden. Anders moeten ze een rot eind omvaren.
Waarom hebben de Russen een haven in Oekraïne? Waarschijnlijk om eenzelfde reden als de Amerikanen een basis hebben op Cuba. En zo'n stukje zee of land huren zal niet weinig kosten.

De Krim is geen Cuba en ook geen ver van mijn bed land. En dan, ook nog zo onoverzichtelijk wat betreft inwoners.
Er wonen Oekraïners, etnische Russen en de Qirimtatarlar. Ja, dat zijn de Krim-Tataren, wat dan weer een etnisch Turks volk is.  
Het is Oekraïne, of, was? Loopt het met een sisser af? Of komt keizer Vlad er mee weg?

Maar gelukkig is daar de E.U. die Poetin eens diep in de ogen gaat kijken. Even "foei, Vladimir"zegt en dreigen met sancties. Nou, ik ben benieuwd.
We vinden het zo erg wat daar kan gebeuren, maar wat komt dat nou toch slecht uit. We zijn net onder de 3% norm. Verdorie!

Sancties kosten namelijk geld. En wij willen gas. Maar bovenal willen we spullen verkopen aan de Russen.
De bloemenhandel begint te huiveren, want zij kunnen dan niet aan de Russen verkopen.
Ik vraag me af, kunnen we van bloemen dan geen biogas maken? Is er niet een slimmerik die het zo kan regelen dat we de chrysanten dan kunnen opstoken tijdens het koken van de piepers?
Vast niet.

Wie ook een weinig blij keek was een handelaar in kaas-accessoires.
Hij verkoopt veel plastic kazen aan Oekraïne en Rusland, bijna goed voor 30% van de handel.
Plastic kazen, maar ook kaasschaven, kaasstolpen en kaasprikkers.
Dan verschijnt hij in beeld met iets "nieuws", de kaas toolbelt.


Dat lijkt me nu echt iets waar de wereld op zat te wachten. Hij had het zo graag aan de Russen willen verkopen.
Maar als ik dat kaasmes zie, dan denk ik; niet doen!
Voor je het weet maken ze gehakt van de Krim-Tataren.
Mochten wij zo stoer zijn de gaskraan dicht te draaien, gelukkig hadden we een zachte winter, weet ik niet af we het lang genoeg volhouden om de rijke vriendjes van Poetin te raken.
Zonder vriendjes blijf je op den duur nergens.

* Plaatje is een screenshot van het NOS-Journaal.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten