zondag 14 oktober 2012

Volkscultuur?

Het kan gebeuren dat je nog half slapend de radio aanzet en wakker worden met vreemd nieuws.
Niets schokkends, niets wat wereldwijd zal opvallen. Altans, nog niet.
Het gaat over de 3 mogelijke aanvullingen in de lijst van Meesterwerken van het Orale en Immaterieƫle
erfgoed van de mensheid.
Unesco heeft zo'n lollig lijstje van 300 tradities uit 27 landen.

De 3 genomineerde moeten het nog even doen op een inlandse lijst.
Nu zitten er natuurlijk mensen achter die lijsten, en die mensen werken dan weer met instituten en instituten weer met een ministerie, dus.... subsidies.
Aangezien staatssecretaris Halbe Zijlstra werd genoemd is het serieus.

Uit pure nieuwsgierigheid ben ik eens gaan zoeken hoeveel subsidie daar naartoe gaat.
Na ruim anderhalf uur heb ik het opgegeven, als ik kreten als semantische interoperabiliteit tegenkom
haak ik toch echt af.

Cultuur, een belangrijk onderdeel van ons leven. Dan heb ik het ook over het immaterieƫle erfgoed.
Of in een simpel woord, tradities. Die horen bij ons.
Dat ik bij 1 van de 3 even moest nadenken, de Boxmeerse Vaart, dat maakte me alleen maar nieuwsgierig.
Bij een vaart denk ik aan water, niet aan een bloedprocessie.
Nummer 2, ook niet van mijn regio, de Sint Maartensviering in Utrecht.
Nummer 3, toen schoot ik heus even in de lach, het bloemencorso van Zundert.

Ik gun iedereen een feestje, het is prachtig als veel vrijwilligers zich daar voor inzetten.
Maar op een lijst van Unesco?
Gaan wij aan complete culturele armoede ten onder als men wereldwijd niet kan vernemen van een bloemencorso?
Dat er behalve Sint Maarten nog veel meer van die bedelprocessies van kinderen zijn?
Alles onder het mom van een Hongaarse soldaat in Romeinse dienst zich bekeerde, heilig werd omdat hij zijn mantel deelde. Overigens worden sommige minder nobele trekjes van hem met de mantel der liefde bedekt.

Moet een optocht van wagens met bloemen prijken tussen de Spaanse flamenco en de Franse cuisine?
Als dit alles werelderfgoed is kunnen we nog wel even doorgaan met nomineren.
Fierljeppen, wilsterflappen, zwanendriften, de klomp met geranium aan de voorgevel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten