dinsdag 30 oktober 2012

Vestzak, broekzak?

Vanmiddag heb ik met mateloze interesse zitten kijken naar "Rikkie en Slingertje".
Twee trotse pauwen. En van mij mogen ze trots zijn.

Het probleem met lange persconferenties en stukjes NOS tussendoor is dat ik ook op de beelden ga letten.
Eens zitten kijken hoe dat jasje van Dominique eigenlijk dicht zit, maar het meest opvallende vond ik het gebrek aan mimiek bij Rutte.
Even twee keer kort een bijna ingestuurd trekje en dat was het wel.
Samsom, ja, die keek soms bijna guitig, als een aapje. "Nee,dit akkoord is niet echt om te feesten."
Kon er niets aan doen, ik dacht aan Rikkie en Slingertje.

Het akkoord, het gaat ons allemaal wel ergens knellen. Het heilige huisje, het verdwijnen van toeslagen of starterssubsidies.
Inkomensafhankelijke zaken. De pijn verdelen. Eerst zien, dan geloven.

Zit dat nog te bezinken, hotsee, ze gooien gelijk ministers en staatssecretarissen in beeld.
Jeanine Hennis als minister van defensie? Een vrouw als minister van defensie? Stoer!
Die zal zich geen helikopter van het brood laten eten denk ik zo.
Wel lastig dat men de ministeries weer eens van naam laat veranderen.
En dan nog zo iets, men wil 3 provincies 1 laten worden. Wat gaat de hoofdstad worden?

Dat de heren stevig hebben zitten polderen blijkt wel. Veel water bij de wijn, eens even wat knopen doorhakken en bruggen slaan.
Een extra brug zal er nodig zijn bij het ontpolderen. We kunnen onze zuiderburen niet eeuwig met een kluitje in het riet sturen.
De Hedwigepolder zal er aan moeten geloven. Niet leuk voor de mensen daar, tegen de Zeeuwse genen in.
Ik hoor steeds dat we de rekening niet naar de volgende generatie mogen doorschuiven.
Hopelijk houden ze dan ook rekening met (nieuwe) natuur.
Wij hebben veel genomen van de zee, nu eens tijd wat vrijwillig (nou ja) terug te geven.

De teksten die onder in het beeld door scrollen bleven me boeien. Dingen die definitief niet doorgaan, ach, tot een volgende verkiezing dan.
De fraaie volzinnen van de heren, nee de middeninkomens gaan er niet te veel op achteruit, belastingschijf gaat anders worden.
Ja, de hogere middeninkomens dan weer wel. Mijn rekenkundig inzicht verbleekt per minuut.

Ik moet het nog zien of het niet een posteractie lijkt als in de super om de hoek, die zure appel van de btw verhoging, die zij voor jou betalen. Ja, eerst snel de prijzen verhogen en dan zo mooi weer spelen.
Wij verhogen de prijzen niet vanaf 1 oktober. Klopt, doe je gewoon vanaf 20 september.

Rutte wil niets meer doorschuiven als het om geldstromen gaat. Leuk en aardig, maar nu alles nog eens door de senaat zien te krijgen.
Hopelijk geen gezever meer over weigerambtenaren. Over poging zoveel wat betreft kilometerheffing.
En nu eens kijken hoelang dat kabinet beklijft.

Half november het spul op hun stek, dan heeft onze majesteit mooi even de tijd om een troonswisseling aan te kondigen. Zo rond haar verjaardag.
Nee, ik wil haar niet kwijt, maar het is een voorgevoel. Dat is dus geen betrouwbare bron of een geruchtenstroom.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten