donderdag 1 november 2012

Adembenemend...

Ja, soms is politiek adembenemend boeiend. Het is een mix van Idols, Geen cent te makken en Eigenhuis&Tuin.
Wat goddank ontbreekt is de tv-kok, ze houden ons slecht een worst voor.

Al dagen is het nu van kiezersbedrog. Zij die zonder zonde is, werpe de eerste steen denk ik dan.
Het leuke in deze tijd is radio luisteren. Wat zeggen de politieke dieren van de bladen?
Ze blaffen om het hardst, maar niet op dezelfde toonhoogte.

Ik zag vandaag een beetje eng tafereel. Mark en Diederik op weg naar hun veilige huis, met als prooi het akkoord. Een beetje overmoedig lopen ze daar samen, samen de buit binnengehaald en niet bedacht op een hongerige meute aan hyena's.
In magere tijden willen zij elk hun deel. En wat er dan na het gekibbel overblijft, dat is voor de gieren.
De grote gieren eerst, en mocht er nog steeds iets over zijn, dan mogen de insecten de klus afmaken.


Thuisgekomen is de buit deels ontstolen, de lekkerste hapjes zijn weg.
Wie zijn de hyena's? De oppositie. Wat was de buit? Aangeschoten wild wat inkomensafhankelijke zorgpremie heet.
Heel veel mensen zijn boos. En als ik het geblaf hoor lijkt het me vrij onredelijk.

Wat ik jaren geleden al onredelijk vond was die marktwerking in de zorg. Neem de basispremie, of je nu een ton verdiende of 1000 euro, allemaal gelijke bijdrage. De bijdrage van de Zorgverzekeringswet was dan weer wel inkomens afhankelijk. Het ging van je loon af en je kreeg het er na aftrek weer bij, tenzij je in een constructie van een uitkering zit met een WAO-gat aanvulling. Schier onlogisch her en der.
Dan ga je als "mier" zorgtoeslag krijgen.

Nu is het credo ineens, niet eens zo liberaal, de sterkste schouders. Dat hoor ik al mijn halve leven.
De sterke schouders staan nu bijna schouder aan schouder en roepen toch heus een aantal nare dingen.
Bijna calvinistisch van lang geleden, werken voor je vreten. Ja, ik chargeer, ik weet het.

Ik ben het met de blaffers eens dat het ronduit belachelijk is dat iemand in de bijstand b.v. 20 euro per maand aan zorgkosten zou moeten betalen en de "hardwerkende Nederlander" duizenden euro's per jaar extra moeten betalen. Onder het kopje nivellering.
Dat wenst deze mier geen gier toe.

Edoch, ik vind het ronduit misselijk om dan ook te roepen van die mensen in de bijstand of die niet werken hebben dan bijna gratis zorg en ze doen dan maar wat want ze weten toch niet wat het kost en een ander betaald wel.
Boem, terug bij af!

Ik zit niet in de bijstand, maar er ook niet al teveel boven. Met dat ik dit hoorde wist ik al gelijk, oh minder per maand betalen, maar weg toeslag, het gaat me dus alleen maar weer meer kosten.
Hoe zit het nu echt in elkaar? Is het nu in percentages?  Men smijt maar met bedragen.
Ik wil ook eens zien wat het de hogere middeninkomens nu echt gaat kosten met verlaging van de belasting.

Dat iemand als de dochter van die biermagnaat weet wat een pleister laten plakken bij de spoedeisende hulp kost trek ik ernstig in twijfel.
Dat elke bijstander weet wat het intapen van een enkel kost, nee, denk het niet.
Ik heb overigens ook geen idee meer van de prijzen per handeling maar heb het vaak langs zien komen.

Toch lijkt me daar een simpele oplossing voor. Ik weet hoe dol de belastingdienst is op brieven sturen, als ze nu elk huishouden per jaar een afschrift stuurt wat hun gebruikte zorgkosten zijn....
Levert denk weer een hoop banen op. Mooie invulling voor de vele mensen die voorheen bij een zorgverzekering werkten.


Maar ach, ik ben slechts een mier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten