zondag 4 november 2012

Nou breekt mijn pump

Folders, catalogi, soms gaat er een wereld voor je open!
En zo blijkt dat mijn kennis over schoeisel nog ernstiger achterloopt dan die over broeken.

Neem nu iets simpels als de pump. Wat is de origine van het woord pump?
Met die zoekopdracht wandel je een doolhof in.
De reden van mijn zoektocht was de Bon Prix catalogus. Ik blader wat, kom op de pagina met schoenen,
en begin al te gniffelen bij de kreet "outdoor laarsjes". Best handig dat je er ook mee buiten kan lopen.
Ik zie een stukje naar boven dan, in mijn ogen, lelijke schoenen staan.
Oei, ik heb het vast mis, het zijn TopTrendy Stijlvolle pumps met veters.
Kortweg, veterpumps.

Veterpumps, nog nooit van gehoord. Bij mij zijn pumps dus gewoon hakschoentjes met een dichte teen.
Bij voorkeur ook zonder bandjes.
Mis, mis, helemaal mis. Een éénduidige omschrijving is er niet.
Volgens een site is het een Amerikaans woord voor wat de Engelsen ooit court shoes noemde, maar daar kennen ze dan ook pumps voor heren. Die heten dan ook weer operaslippers meer hebben eerder wat weg van pantoffels voor opoe.

Verwarrend, een pump heeft een hak tot maximaal 7 centimeter anders heet het een high heel, en wisten jullie dat basketbal spelers ook pumps dragen?
Mijn eerste gedachte daarover was "vandaar dat ze zo lang lijken" maar zonder dollen, ze dragen Reebok pumps.

Fijn, je bladert in een catalogus en je bent gelijk de weg kwijt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten