vrijdag 30 november 2012

Wat een kanjer!

Het is al dagenlang armoede tv. Dan doel ik niet op de programma's maar op de inhoud.
Programma's over armoede.

Een duivels stemmetje fluistert naar het scherm "zouden ze met de Kerst uit moeten zenden."
Foei! Af!

Wie is er dan een kanjer? Cathelijne, die vanavond op Ned 2 was te zien.
Moeder van 5 kinderen, haar ex die op de bank slaapt, oudste van 13 wegens crimineel gedrag inmiddels uit huis geplaatst. Ze moet rondkomen van 80 euro per week.
Met een grote schuld als spook op de achtergrond.
Ik vind haar en alle vrouwen in haar positie toch kanjers, ik zou compleet in elkaar storten.


Natuurlijk krijgen we veelal een stereotype beeld van zulke gezinnen voorgeschoteld.
Asbakken vol op tafel, overal rondslingerende bierblikjes en een huis vol met honden/katten.
Laag opgeleid, veel schulden, werkeloos. Zie daar maar eens uit te komen.
Ik kende er, ook wel een aantal vrijgezellen.

Petje af voor Cathelijne, die ook nog hardloopt om zichzelf in vorm te houden.
Die niet in een dronken roes de dag tracht te overleven.
Petje af voor al die moeders!
Maar waarom zien we zelden die vaders in beeld? Behalve schreeuwen naar de kinderen vanaf de bank?

Afgelopen zondag ook al zoiets bij Andere Tijden, het valse sentiment in de oude Jordaan.
Waar inmiddels oude vrouwen vertelde over het verre van so gesellige leven.
Toen was het toch ook wel "ieder voor zich", ja en God voor......
Hou me ten goede, de kerk en veel goede zielen hebben veel gedaan voor mensen met sores.
En doen dat nog steeds.
Ik kan de kanjers helaas niet helpen. Hooguit degene in de buurt die ik zou kennen met eens wat orde in
de wanordelijke bewaardrang scheppen.

Ik hoop voor de nabije toekomst toch op een aantal vlakken eens verandering.
Mensen met schulden niet meer spullen te verkopen op afbetaling.
Geen advertenties straks met koop nu, betaal in 2014.
Geen louche bewindvoerders meer die er met de centen vandoor gaan.

Dat zou dan een mooi stukje winst zijn voor de maatschappij.
Ja, ik blijf hoop houden want er lopen ook ontzettend behulpzame mensen op de planeet rond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten