vrijdag 9 november 2012

Jager mag ik oversteken?

Het gras zal altijd groener aan de andere kant van....
Nee, ik zoek niet naar liedteksten.
Wel vraag ik me af of ik het goed heb begrepen, dat de bouw van een ecoduct als doel heeft dieren veilig te laten oversteken.

Het ecoduct Hulshorst, over de A28. Onderdeel van het MJPO, wat geen jongerenorganisatie is maar de afkorting voor het Meerjarenprogramma Ontsnippering.
Een plan van ProRail en Rijkswaterstaat. Het ecoduct dient te ontsnipperen.
Zo kunnen de herten die kop aan kont op de Veluwe lopen eens oversteken en elders andere herten ontmoeten.
Veilig oversteken was er sinds de jaren '60 niet meer bij. Zo'n ecoduct lijkt dan een strak plan.

Niet dus. Nieuwsuur vond een stel stereotype boeren die helemaal geen herten aan hun kant van de A28 willen zien. Schadevergoeding of niet, het blijft gedoe. Herten horen in het bos.
Meneer De Koe, van Natuurmonumenten, begrijpt hen wel. Teveel herten geeft zo'n troep.

Een ecoduct dat zijn doel voorbij schiet. Als er teveel herten oversteken zullen ze wellicht worden afgeschoten.
Wacht even, dus men investeerde miljoenen in een ecoduct zodat de herten veilig  kunnen oversteken?
Lijkt mij zo iets als een zebrapad aanleggen op een race circuit.

Natuur, het blijft tobben. Zit er geen autoweg of spoorlijn in de weg, dan weer boeren die geen natuur wensen.
Dat is, natuur wat het gewas aanvreet. Begrijpelijk, maar wellicht hadden de beleidsmakers dat zelf al eerder kunnen bedenken?
Weer een gevalletje van eerst doen, dan denken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten