donderdag 22 augustus 2013

Gevlinder

Je kon geen natuurbericht lezen of het ging wel deels over vlinders.
Niet zo gek, want het was vlindertijd, er bleken invasies te zijn van diverse soorten en de mooie vlinderfoto's
verschijnen overal.

Voorheen zag ik in het voorjaar geregeld citroenvlinders, dit jaar niet één.
In Brabant zag ik dan veel oranjetipjes, hier in de vroege zomer? Slechts één Atalanta.
Toen werd het ineens warm. Tijdens een kort fietsritje kwam ik ineens veel vlinders tegen.
Maar het blijven vaak lastige fotomodellen. Het duurde me ongeveer 200 bonte zandoogjes lang eer ik er eentje kon fotograferen. Was ook blij met iets als het gewone koolwitje, maar mijn oog viel ineens op een erg gele, bijna naar oranje neigende vlinder.
De luzernevlinder. Om die op de kiek te krijgen toch even een perkje ingelopen.

Dan kom je thuis, ga je foto's laden, wat jammer! De luzerne stond er niet scherp op.
Een paar dagen later weer hetzelfde ritje gemaakt, in de hoop op een tweede kans.
Helaas, geen luzerne, maar wel leuke bijvangst als een boomblauwtje en dat bont zandoogje.

Tja, ik heb geen tuin, dus ook geen ruimte voor een vlinderstruik. Daar is aan gedacht, er bestaan nu mini vlinderstruiken voor in een pot. Die komt er volgend jaar.
Ik hield wel in gedachten dat er vermoedelijk geen vlinder op afkomt, ik woon erg vlinderonvriendelijk.
Zie nooit eens een vlinder op mijn balkon. Nou ja, als de vlinders er niet van willen snoepen zijn er genoeg andere zoemers die er ook niet vies van zijn.

Ach, ik heb wat gemopperd over het feit dat ik nooit vlinders op mijn balkon heb. Ik had het mis.
Er is er toch tenminste eentje geweest, toen ik het niet zag.

Vanmorgen gaf ik de planten buiten water, ik zie een schaduw door een blad heen, kijk eens even goed, zie ik daar een rups.
Natuurlijk precies op die enige voor mij eetbare plant. Die blaadjes kan je lekkers van maken.
Niet meer dus, de blaadjes zijn inmiddels lekkers voor de rupsen van het groot koolwitje.

Nou ja, dan maar de zaden oogsten en volgend jaar opnieuw in een pot zetten.
Er zelf van eten zal wel niet gebeuren, ik las dat de oostindische kers een geliefde waardplant is.
Als we vlinders willen, moeten we de rupsen er voor lief bijnemen en het is best geinig om er naar te kijken.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten