dinsdag 6 augustus 2013

QRijg nou wat!

Het komt zelden voor dat ik het eens kan zijn met een een jager, maar zag vanavond een jager op tv en ja, ergens....
Vervolgens een natuurfilosoof over onze opvatting wat natuur nu eigenlijk is.
Ik vind de Oostvaardersplassen mooi, maar ergens ook een hertenkamp xxl.
Natuurlijk begrijp ik ook wel als er geen nationale parken en aanverwante zaken zijn er helemaal geen reep natuur meer over zou zijn.

Daar kom ik vast nog wel eens op terug. Er is nu iets geheel anders wat me begint te storen.
De QR-code.
Jullie kennen het vast wel, een vierkantje met een soort mislukt Escher patroontje er in.
Wat stoort me daar aan? Allereerst het feit dat ze er van uitgaan dat iedereen wel een apparaat heeft wat zo'n code kan aflezen.
Maar erger nog, als ik dan in sommige natuurbladen lees.... voor mee en hupsakee een verwijzing naar de QR-code.

Er begint zo langzaam aan een soort onderklasse te komen die dus blijkbaar zonder bepaalde info verder moet.
Daar begint het irritant te worden. We moeten naar buiten, genieten van alles wat groeit en bloeit maar ons wellicht meer zou boeien als we niet steeds de neus stoten aan niet te lezen info.
Bij de Reeuwijkse Plassen, een mooi nieuw vogelscherm, met jawel.....een QR-code.

Het is gewoon krom, juist de mensen die het niet breed hebben kunnen niet mee op dure excursies, hebben de centen niet voor een degelijk natuurgids en ook geen ruim 20 euro per maand voor een apparaat wat dan een code kan inlezen of een app downloaden.
Waar is de tijd van een degelijk informatie bord?

Het groen moet gewoon voor iedereen een haalbare zaak zijn, oud en jong, rijk en arm.
Want het kan jong zoveel kennis opleveren, wat een rijkdom is voor later.
Genieten van wilde bloemen, watervogels, en al dat moois.
Wij moeten er zuinig op zijn voor de volgende generatie? Gun de kinderen van nu die het wellicht niet zo breed hebben ook een goeie kans.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten