maandag 12 augustus 2013

Tjirp tjirp

Diertjes in het nieuws, vaak is het geen nieuws, tenzij het een wolf is natuurlijk.
Of die levensgevaarlijke oehoe in het Lauwersmeergebied. Is tenslotte de wolf onder de roofvogels!

Maar soms is het technisch best ingewikkeld, de wolf kwam uit ver weg, zelf aan komen wandelen (volgens de laatste versie) die oehoe, geen exoot, maar of ontsnapt, of vrijgelaten.

Dan kan je een fikse boete krijgen als je een doosje levend voer koopt om voor de leut in je tuin los te laten, krekels waren het in dat geval. Is zo sfeervol!
Maar men mag geen uitheemse dieren uitzetten.

Nu vraag ik me enigszins lacherig af wat te doen met die ene Provencaalse cicade die met een vouwwagen is meegereisd.
Hij/zij is gehoord en de buren van de vouwwagenbezitter wist dat is stiekem was meegelift.
Is het dan een verdwaald dier? Is het een exoot? Mag men in dat geval wel een vouwwagen uitzetten in de Provence?

Als ik ergens loop en ik zie een leeg slakkenhuisje, ik mag het niet oprapen want het kan van een beschermde soort zijn.
En wat nou als ik ergens loop en ik vind een oehoeveer? De oehoe staat nog niet op de Rode Lijst.
Om op die lijst te komen moeten ze zoveel jaar in ons land broeden.
Maar het is wel een beschermde soort?

Stel dat ie wel op de lijst zou staan, dan mag ik niets van zo'n vogel oprapen.
Vogels ruien en verliezen veren, maar je mag de veer niet oprapen als het om een beschermde soort gaat?
Zou ik die van de Lauwersmeer oehoe dan wel mogen oprapen?
Het is onderhand erg ingewikkeld aan het worden.

Ach, wie weet hoeveel Provencaalse cicades al in Nederland wonen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten