maandag 17 februari 2014

Blokje Gouds : Dwaelspoor

Een deels zonnige maandagmiddag, prima weertje om weer eens door mijn stad te gaan dwalen.
Ik had een bestemming in gedachten, echter werd die verdrongen door andere gedachten.
Pas na een klein half uurtje lopen stond ik op een punt van "hè, dit klopt niet".
Dat is niet erg, ik loop alleen en ik heb de tijd.

Het werd geheel geen teleurstelling, ik liep door een straat waar ik jaren niet geweest ben, althans, dat dacht ik.
Halverwege zie ik een brug die ik bijzonder vind, maar die ik 2 jaar geleden ook tegen kwam.
Dat was op een zaterdag, hollend achter een gids aan, steegje in, steegje uit. Na het derde steegje was ik mijn al matige richtingsgevoel kwijt.
Aha, dus die brug ligt aan de Turfmarkt. Vroeger kwam ik er vaak, op zondagen, naar de Turfmarktkerk.
Dat is inmiddels al heel lang geleden.

Ik kijk naar gevels, geniet van het zonnetje, straatje in, straatje uit en mijn oog valt op een "gevelsteen".
Onder de "steen" staat in sierlijke letters 'T Swarte Paert.


Het ontbreken van het monumentenbordje verbaasde me eigenlijk, mooi pand, deftige naam.
Thuis maar eens gaan zoeken. Op een huizensite komt het wel voor, maar op de site van Rijksmonumenten niet.
Wel een huis met die naam, alleen is dat een geheel andere straat en een geheel ander bouwjaar.

Een site over een gevelstenenwandeling bracht uitkomst. Die knol wordt er wel genoemd maar het is niets historisch.
Fraai, werd ik even door een swaert paert op een dwaelspoor gebracht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten