zaterdag 22 augustus 2015

Huh?

Dit is echt erg! Ik hoorde op de radio iets over de handige spaarsystemen bij supermarkten.
En nu zit ik met een probleem. Luxe probleempje.

Bla,bla systeem AH, daar winkel ik nooit. Bij spaarzegels heb ik al vaak moeten lachen, je drinkt een kwart eeuw koffie en dan genoeg voor leuke verzilverde lepeltjes.
Verzilverde lepeltjes is: ze worden zwart, je moet ze poetsen en je zegt zilver tot je ze in wil leveren als zilver. Dan zijn ze gewoon waardeloos pleet.

Je stuurt tig-duizend punten op, moet dan verzekert en eigenlijk betaal je veel voor niks.

Ik koop al jaren de koopzegels van Plus. Volle kaart die me dan 4 euro kostte, krijg ik dan 6 euro voor terug. Simpel toch?
Ik noem dat 50% winst.

Komen ze op de radio met 33,3%. Ik begrijp best dat 2 euro 33,3% van van 6 euro is, maar dat is dan toch niet het rendement? Of is rendement weer iets anders dan winst? Hellup!


Koopzegels zijn toch geen belegging? Of hebben we het nu over de opbrengst? Maak me gek!
Had ik deze sluimerende winst van een keer of wat per jaar braaf als winst uit... moeten opgeven?
Of geldt dat niet als ik de winst weer uitgeef in hetzelfde bedrijf?

Dat heb ik weer, ik begrijp de 50% en de 33,3% en dat maakt het zo extreem verwarrend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten