dinsdag 3 november 2015

De ganzenveer en de meneer

De ganzenveer, de kroontjespen, allemaal verleden tijd. Het uitsterven der balpennen lag ook al op de loer.
Gelukkig is er nog een groot aantal die hards die de balpen wil behouden.
Mensen die nog ouderwets postpapier kopen, fraaie enveloppen aanschaffen en steeds de nieuwste postzegels op die enveloppen plakken.

Ik kan jullie vertellen, het is een feest om het in de brievenbus te vinden.
Veelal handgeschreven brieven op fraai papier, of getypte brieven voor de non-kalligrafen zoals ik.
Want als je een ander iets op papier wil vertellen is het wel zo prettig als ze dat ook kunnen lezen.

Tja, ik heb gisteren even staan mopperen over het feit dat een brief naar het buitenland vanaf 1 januari 2016 weer 10 cent duurder moet worden.
Eigenlijk best veel, 1 euro en 25 cent voor een brief tot 20 gram.

Tuurlijk, je kunt ook e-mail sturen, dat is gratis. En omdat zoveel mensen e-mails sturen wordt het gewone postverkeer steeds duurder. Jammer.

Ik heb nu ongeveer 12 nieuwe schrijfmevrouwen gevonden. Wil ik dan alleen maar schrijven met mevrouwen?
Nee, maar andere mevrouwen vinden het bezwaarlijk als er ook meneren in die groep mee willen doen.

Misschien is het mijn Nederlandse kijk op dingen dat ik het geen bezwaar zou vinden.
Maar ooit was ik lid van een correspondentieclub, één van de huisregels was dat ik als ongehuwde vrouw niet met een getrouwde man mocht schrijven. Ook niet met eentje die gescheiden was.

Inmiddels voelt één van mijn schrijfmeneren zich in de kuif getast, hij wil ook meer mensen om mee te schrijven.
Hij heeft gelijk, al zou ik het persoonlijk geen racisme noemen.
Misschien moet ik dan maar eens een groep beginnen. Voor schrijfmevrouwen en schrijfmeneren.
Het bijt elkaar heus niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten