maandag 16 november 2015

Die roteksters

De dagen worden korter, het wordt kouder  en hoe moet het nu met onze vogeltjes?

Lang voordat de pindanetjes en de vetbollen werden uitgevonden waren de vogeltjes er ook.
net als de mensen voor de uitvinding van het wiel, het vuur en weet ik veel er ook al waren.

Rare vergelijking? Eigenlijk niet. Hoe beter we het krijgen hoe meer we anderen gunnen.
Mensen, als ze zijn zoals wij willen, en dat gaat ook op voor vogels.

Ik beperk me nu even tot de vogels.Toen ik een kind was waren de ooievaars zeldzaam, de aalscholvers uit beeld en de grauwe gans moest worden beschermd.

De tuinen? Daar zag je volop mussen en spreeuwen. De merel was nog geen tuinvogel en de mezen bleven liever in de bossen.
Tijden veranderen. Waar ik woon zijn de mezen en de merels de nieuwe mussen en spreeuwen.
Ik zien nu volop aalscholvers en met de grauwe gans gaat het te goed. Want als vogel moet je dus niet teveel aanwezig zijn. Mag wel, als je maar klein bent en er lief uitziet.

We moeten die kraaien, kauwen , gaaien en eksters niet, die stelen het voer van die lieve meesjes.
En nu die rot exoten als halsbandparkieten, niet voeren gaan ze misschien lekker dood?

Natuurlijk hebben we allemaal wel een voorkeur voor een aantal soorten vogels, maar als vogelliefhebber kan je niets uitsluiten. Wel de kleintjes, niet de grote.
Je kunt de kleintjes voeren en er een metalen korfje over zetten dat de grote er niet bij kunnen.
Maar dan hoop ik niet dat de grote maar moeten creperen.

Trap vooral niet in dat uiterlijk van dat kerstkaartkrengetje, de roodborst. Dat zijn namelijk hoogst onaangename typjes.
Net als dat zo schattig ogende pimpelmeesje.

Denk met het voeren ook aan de grotere vogels, ook zij hebben honger.
En gooi alsjeblieft geen pakken vol brood neer. Sluit de voorraad voer goed af want anders krijg je muizen en ratten.
En schrik niet als er ineens een sperwer op je voerplank verschijnt die één van die pluizige schattekes vangt.
Ook de sperwer moet eten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten