woensdag 29 juli 2015

Cecil

Ik verbaas me al dagen over de hoeveelheid posts over Cecil, de leeuw.

Vanavond zag ik een meneer uit Zimbabwe zijn afschuw uitspreken over deze brute moord.
Ze hebben een icoon van ons afgenomen, een beroemde olifant, uh...leeuw.

Is het erg dat Cecil werd gedood? Ja. Had het het nieuws gehaald als het een anonieme leeuw was geweest? Nee.
Is die tandarts te ver gegaan? Ja. Zijn gidsen denk nog verder.

Jagen om een kop aan de muur te hangen vind ik hoogst onsmakelijk. Zoveel centen uit te geven om die kop mee te mogen nemen, ongelofelijk. Maar het gebeurde al zo vaak, rijke westerlingen die veel betalen om een beest te mogen doden.

Die tandarts kon beter het geld uitgeven aan kinderen die geen beugel kunnen betalen. Ja, zo lust ik er nog wel een paar.

Persoonlijk vind ik de slachting van Cecil wel erg veel tamelijk overdreven reacties oproepen.
Wat men de tandarts allemaal zou aan willen doen.
Het is triest dat dit gebeurde, maar hoeveel wilde dieren worden er jaarlijks afgeknald?

Het ree, er moesten sterven want je kan blikschade oplopen.
Een paar dozijn huiskraaien want het zouden invasieve exoten (kunnen) worden.
Maar die zijn naamloos.

Wat te denken van het zomerse zoenoffer op de roosters in de achtertuin?

Terug naar de jacht, ik vind het gewoon geen sport. Vissen, ik zag vorige week weer twee jongetjes een vis van een haakje trachten te halen. Maar het heet sport.

Het is erg zonde van dat mooie dier, maar ik ga het niet groter maken dan het is.
Mocht Zimbabwe er zo toornig over zijn, laat ze dan ook stoppen met alle blanke boeren te verjagen en geen rijke bleekscheten meer binnen laten. Alsof het de lokale bevolking zal helpen.
Corruptie viert er hoogtij.

Cecil is naar de eeuwige jachtvelden en die tandarts zal een hele vette boete krijgen.
De straf voor zijn gidsen? Daar wil ik zelfs niet aan denken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten