maandag 21 september 2015

Jut en Jul

Kunst, het is vaak wat de gek er voor geeft.
Dat blijkt maar weer nu de staat de helft van een stel portretten wil betalen.
De helft van van 160 miljoen.

Die Maerten en Oopjen, het is bepaald geen koopje.
Maar van groot kunsthistorisch belang. Ze zijn uniek, ik mag het hopen dat Rembrandt ze niet in serie schilderde.
Zijn ze mooi? Ik denk dan, weer twee van die protserige sombere rijke koppen die er destijds al een kapitaal voor betaalden.
Wie het breed heeft..

Dus voor 160 miljoen is het voor de helft "van ons". Jippie!
Voor 160 miljoen kan je leuke dingen doen.
Wat ik eigenlijk schandalig vind is dat ik dan nog 17,50 moet betalen om iets te zien wat deels van mij is.

Het is Rembrandt, dus is het mooi. Kunst moet. Maar waarom moet kunst?
Voor de algemene ontwikkeling? Mhh kan je voor hetzelfde geld weer wat bibliobussen laten rijden.
Daarin kan je kunst vinden, en historie, op loopafstand voor rijk en arm.

Smaken verschillen, maar omdat een aantal deskundige blaaskaken het afdoen als uniek, ik zou zeggen je kan best eens wat overslaan in plaats van hebben,hebben,hebben!
Heus, de gemiddelde Nederlander zal er geen traan om laten als die twee in de slaapkamer van een sjeik komen te hangen.

Nou ja, na die hokjes van Mondriaan, weer een uitgave waar we gewoon niets aan hebben.

2 opmerkingen: