dinsdag 1 september 2015

Herfstsprookjes

Ik hou van de lente, het moment waarop de eerste wilde bloemen hun kopjes laten zien.
Gekwinkeleer in de bomen, en dan het eerste lentezonnetje.

Maar de herfst, ook zo mooi.
Mooi licht, voor foto's, de geuren. In de nachten hoor je de ganzen en steltlopers op trek.
Toch is dat niet waar ik het meeste van geniet. In de herfst kan ik een beetje een sprookje beleven.

Afgevallen bladeren in allerlei kleuren, of bloot tot op het nerf. De korstmossen die op dode stukjes boombast groeien.
Maar de paddenstoelen, dat vind ik wel het neusje van de zalm als het om dit jaargetijde gaat.

Er zijn genoeg paddenstoelen in alle seizoen, maar hun variatie en kleuren, je ziet het dan pas.
Dan zijn er die lijken op oren, op lucifers, op een fallus, op braaksel of op koraaltjes.
Geef je ogen de kost en je ziet er volop, van erg klein tot behoorlijk groot.

En net als bij vogels, heb ik een lijstje wenszwammen. Al staan die helaas niet in mijn regio.
Ik klaag niet, als je een goede middag treft, na wat flinke hoosbuien en een aangename droge dag kom je soms 40 soorten tegen.

Er zijn er die ik niet op naam kan brengen, daar heb ik me bij neer moeten leggen.
Op mijn wensenlijstje? De inktviszwam, het zandtulpje en nog meer van dat spul.

Ik hoop op een mooie zonnige herfst, met af en toe een buitje, liefst in de nacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten