vrijdag 11 september 2015

Vrijheid van meningsuiting

Wat een prachtig recht is dat toch. En wat gooien we het af en toe toch heerlijk te grabbel.

Maar over een mening gesproken, ik ben zo NIET trots op Nederland.
De teksten die ik her en der tegenkom over waarom doneert u voor vluchtelingen terwijl er een voedselbank is en er daklozen zijn? Dat er kindjes zonder ontbijt naar school moeten?
Ik denk dan van wie houdt jullie tegen om daar wat aan te doen? Ik niet.

De VN noemt ons landje racistisch. we zijn verontwaardigd. Wie? Wij?
Persoonlijk noem ik het onaangenaam egoïstisch. Ik verwacht van niemand dat ze een ronde dansje van vreugde gaan doen bij de komst van asielzoekers.

Asielzoekers komen over het algemeen niet voor de lol, al blijven er mensen die dat graag geloven.
Er is ergens hommeles. Maar gelukkig, wij hebben een EU.
En een rijke historie wat betreft polderen. Oh nee, die kreten kunnen vrijwel gelijk in het grote archief van historisch onbenul.

Heus, de lokale supermarkt is not amused dat er 500 asielzoekers komen.
Zo stond ik vanavond in die winkel, voor mij een klant. En als je denkt dat je het allemaal wel hebt gehoord? Niet dus. Of wellicht verdrongen.
"Nou komt dat schorem deze kant op, smerig tuig is het. Ze stelen je winkel leeg, ze verkrachten iedereen, het is allemaal goor tuig."

Dat zijn van die momenten dat ik helaas geen winkelwagentje in handen heb. ik zou zomaar kunnen struikelen over mijn eigen voeten en haar per abuis vol op de benen kunnen raken.
Ik kon echter alleen staan peinzen van wie is er nu goor tuig?

Die 500 mensen, ja, heus, het zijn mensen, komen halverwege 2016. Maar het zijn alvast dieven en verkrachters.
En die willen wij Christenen niet, toch?

Dan volgen er plaatsje van mensen die water op rails gooien. Stelletje ondankbaren!
Ik denk als de vluchtelingen in Hongarije een beoordeling konden geven op Zoover de honden er geen brood van lusten.
Oostenrijk, die moet ze ook niet. Ach ja daar stond de wieg van een degelijk beschaafde westerse ploert die ook hele volksverhuizingen wist te regelen.

Natuurlijk is ons lieve landje ook altijd braaf gebleven. We lullen er maar niet meer over dat onze rijkdom deels over de rug van een ander kwam. Maar dat de nazaten van die ander daar vooral zijn bek over moet houden. Dat is namelijk cultuur.

Die mannen met baarden? Dat is geen cultuur. Nou heren, dan dat hipsterbaardje maar afscheren.

Dan dat plaatje met die trein vol afval? Ik dacht eerst van verduld, daar waren hooligans.
Voetbal supporters na een dagje uit. Oeps, dat is ook cultuur.

Wat ik nu van harte hoop is dat meer mensen er tenminste met het voordeel van de twijfel naar kan kijken. En iet gaat blaten dat al die asielzoekers een iPhone hebben, want tegenwoordig heeft gemiddelde door-en door verwende tiener ook.

Mensen... wees een mens!

1 opmerking: