dinsdag 6 oktober 2015

Als een baksteen

Ja hoor, heb ik weer, zit ik me weer af te vragen waarom we eerst een rekentoets moesten invoeren, wat nu weer een afrekentoets heet.

Vroeger, toen ik leerde rekenen was een 5 een onvoldoende, tegenwoordig kom je er mee weg.
Een 5 zal wel de nieuwe 6- zijn?

Wat is er mis met een rekentoets? Teveel leerlingen hebben onvoldoende rekenkennis, dus halen ze geen diploma.
Mijn eerste gedachte was, dat zegt meer over het niveau van de leerlingen dan over de toets.

Maar dan, alle leerlingen beginnen met een lagere school en al twijfel ik al over het niveau daar (van het onderwijs), ze dienen dan toch allemaal te leren rekenen?
Daarna volgt het vervolgonderwijs en vroeger hoefde je voor je einddiploma geen rekentoets te doen.
Is het rekenen als vak niet ondergesneeuwd met de komst van de rekenmachine?

De angst, een groot deel van de leerlingen halen zo nooit een diploma. Ik hoorde op de radio dat het om 1,9% van de examenkandidaten gaat. Ik ben geen rekenwonder, maar dat lijkt me geen groot deel van, tenzij % niet meer over zoveel van de honderd gaat.
Wat me overigens ook niet zal verbazen gezien het percentage mensen dat voor 200-2000% gelijk denkt te hebben.

Goed rekenen brengt je redelijk ver in deze wereld. Neem nu kopen op afbetaling en een rente percentage van 20%.
Dan blijkt begrijpend lezen ook heel belangrijk.

Ik zal bekennen, ik heb de rekentoets online bekeken en smeet gelijk de handdoek in de ring!
Die goeie oude tijd met 3x3=9.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten