vrijdag 30 oktober 2015

Met een snufje zout

Voor wie graag hakt, roert, snijdt en stampt, haast u!
U heeft nog 1 dag voor de eerste Kookboekenweek.
En zo kunt u ook nog het Kookboekenmagazine meenemen.

Nu vraag ik me af, eindigen ze dat ook met een Kookboekenbal?
Waar de  bekende koks dan nasiballen, gehaktballen en bitterballen serveren. Natuurlijk wel van die culinaire ballen.

Toen ik afgelopen week hoorde dat er in 2014 wel 9000 nieuwe kookboeken zijn uitgebracht dacht ik eerst van die overdrijven.
Maar nee, ze kwamen er echt.

Er zijn mensen met honderden kookboeken, ik had er ooit 20, nu denk nog een stuk of 5.
Mijn eerste kookboek is dus echt koken voor beginners. Ja, ik kon een ei bakken, maar daar hield het zo ongeveer wel bij op.
Gewoon niet meegekregen van huis uit.

Ik begrijp dat er in al die jaren natuurlijk zoveel nieuwe gerechten zijn bijgekomen. En food styles.
Kookboeken voor vogelvoereters, kookboeken voor wilde plantenplukkers, veganisme is in opkomst, de voedselgoeroes deden prima zaken. Maar 9000?
Heel Holland bakt niet alleen, maar kookt dus ook aan de lopende band?

Ik ken maar weinig mensen die graag koken en nog minder die er dan ook echt wat van bakken.
Als ik ergens de pest aan heb zijn het die receptenfoto's. Hoezeer je je ook aan het recept houdt, het ziet er nooit zo uit als op de foto. En dan heb ik het maar niet over het complete eindresultaat.

Ik raak geregeld van de kook als ik na lang voorbereiden iets eet en het smaakt nergens naar.
En dan die berg vaat!
Deze trend laat ik dus ook rustig aan me voorbij gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten