donderdag 2 augustus 2012

Douwe Wegberts

Koffie, koffietijd...kennen jullie het nog? RTL 4, in de ochtend, het oh zo "knusse" koffieprogramma met Hans en Mireille?
Niet dat ik het ooit keek, maar het deuntje blijft eeuwig hangen.

Er schijnt een vaste tijd voor koffie te zijn. Maak je een afspraak bij iemand langs te gaan, ik ben er rond koffietijd.
Dat is dan niet het programma maar de ooit vastgestelde tijd dat men genoeglijk roerde in een bak koffie, of zoals menig landbouwer van vroeger, de koffie uitschonk op een schoteltje (koelde het sneller af).
Het kan ook even bijkletsen zijn met iemand, onder het genot van een kop koffie.
Maar ook dat schijnt niet meer te horen?

Er verschijnt in mijn gedachten een beeld, een wel erg Amerikaans beeld.
Gehaaste mensen met in de ene hand hun laptoptas en de ander een beker Starbucks met als inhoud ongetwijfeld een onmogelijk soort koffie.
Decaf en liefst nog met waterige melk. Dat lijkt me niet het doel van koffie.
Koffie moet cafeïne bevatten en tenminste een rustmomentje.

Wij zijn geen Amerikanen en zelf ben ik een trouwe afnemer van DE.
Sinds kort weer een echt Nederlands bedrijf.
Toch valt het me nu op dat ze een tik van The American Way hebben overgehouden.
Een nieuw product. DE coffee to go mok.
Een kunststof mok (ik zou het een beker noemen) die je thuis kan vullen of in een café.

Ik vraag me nu af, tijdens een fietstochtje, je stopt bij een café want je moet wellicht plassen?
Je geeft de meneer/mevrouw bij de bar die to go cup "volgooien graag". Wedden dat je het koekje misloopt?
En ga je dan even verderop op een bankje de koffie drinken terwijl je voor hetzelfde geld lekker op een terrasje de even dure koffie kan drinken?

Thuis vullen, kom op DE, zoiets is al lang geleden uitgevonden, dat heet de thermosfles.
De opdruk op de mok? Bijna hilarisch, "neem DE tijd" En zo zijn we weer bij af. Koffietijd.
 

2 opmerkingen:

  1. hihi, ik lust en drink geen koffie !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er mag vast ook wel thee in die mokken, tea to go, wel iets anders dan een theeceremonie.

    BeantwoordenVerwijderen