woensdag 22 augustus 2012

Het leukste dier

Terwijl het nu nog warm is hoor ik buiten migrerende ganzen.
Maar die vallen niet in mijn categorie "leukste dier".

Er zijn mensen die wegsmelten bij eekhoorns. Ja, de rode eekhoorn heeft een charme maar is een ettertje.
De egel, ja geinig dier.
Maar bij mij valt geen enkel Nederlands zoogdier in de categorie.

De verkiezing van het leukste dier lijkt me even onmogelijk als het in stand houden van Europese banken.
Er zijn paardenmensen, ik heb er niets mee. Er zijn herten mensen, ik pas. Er zijn zeehonden mensen, die kunnen me ook niet laten smelten.
Maar dat zegt niets over mijn dierenliefde.

Dat ik konijnen onaangename dieren vind wil niet zeggen dat ik ze haat. Ik ben gewoon iets te vaak door ze gebeten. Hamsters, ook niets voor mij. Mijn favoriete knaagdier is..de cavia.

Vogels, ja ik deel alle dieren in per categorie, mijn favoriete watervogel is de smient, mijn favoriete tuinvogel?
De staartmees. De roofvogel, zonder twijfel de steenuil.
Dan zijn er ook nog vissen...maar om in huis te hebben, het liefst haringen, met uitjes.

Maar werkelijk, mijn favoriete,  als het om wilde dieren gaat best lastig. Nee, ik ben niet van de tijgers en de leeuwen, of van de beren.
Het gaat meer richting "soortgenoten" . Ik ben dol op lemuren. Of op zoals meeste mensen ze kennen de maki's, een soort halfapen van Madagascar.

Jaren geleden liep ik in de dierentuin in Emmen en zag ze toen voor het eerst. Een groepje op een eilandje en ik heb er lang naar zitten kijken.
Niet heel veel later stond er een pluche versie in een winkel, ik ben bijna gaan gillen en helemaal toen ik die van iemand kreeg. Op ware grootte en goed gelijkend.
Die staat nog steeds op de kast.

Maar afgelopen week zag ik ze weer in levende lijve, de ringstaartmaki. Ik kon tussen hen door lopen en ondanks de bordjes verboden te voeren deden mensen dat en dan lieten die dieren zich aanraken.
Ik had dolgraag even de vacht van zo'n "wolletje" willen voelen, maar de maki aldaar keek me aan met een blik van "wil ik niet".
Ik vond het al geweldig er zo bij te staan, mij hoor je dan niet klagen.
Wat een leuke dieren!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten