dinsdag 4 december 2012

Deftige Dames

Ik heb hier een foto zonder verhaal.

Een raadselachtig kiekje wat ik toch dozijnen keren heb bekeken.
De dame rechts, dat is hoogst waarschijnlijk mijn oma.
De dame met het kapje, dat is zeker mijn overgrootmoeder.

Over die vrouw heb ik nooit één positief verhaal gehoord. Mijn moeder moest haar niet.
Was bang voor haar. Bang voor Opoe. Schijnt een haaibaai geweest te zijn.
Wat ik wel weet is dat ze van haar meisjesnaam Lekkerkerker heette en volgens de legende
de laatste was uit een adellijk geslacht.
Ja, heb ik weer! Verarmde adel, en natuurlijk geen titel of kasteel te erven.

Ik koester de foto omdat het de enige is met een overgrootouder.
Toch blijf ik me afvragen, waar stonden de dames die dag?
Wat was de gelegenheid? Vast geen uitje van de lokale plattelandsvrouwen.
Ze staan niet op een erf van een boerencafé.

Het gebouw herken ik natuurlijk niet, maar het ziet er wel uit als een deftige locatie om te nippen van een kopje thee. Hoewel de plattelandsdames ook wel raad wisten met een alcoholische versnapering.
Boeren jongens of zelf gemaakte advocaat met altijd net iets van extra alcohol er in.
Zwarte Kip zou ervan  van de leg raken!
Ik hou het toch maar op een kopje thee.

De foto zal altijd wel een raadsel blijven. Tenzij iemand het gebouw herkent.
Het gebouw zal nu wel kantoor van een duur instituut zijn, of met de grond gelijk gemaakt.




4 opmerkingen:

  1. Je hebt sites die zich met genealogie bezig houden waar je dit soort foto's kunt plaatsen met de vraag of iemand het gebouw herkent.

    Ik vind 'm schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Doet me denken aan een stationsgebouw. Stevige pilaren die de hoge overkapping dragen, een zitje (mét bankje)voor de wachtruimte met hoge deuren en ramen, het nogal grote hoogteverschil op de voorgrond wat aan een perron doet denken.. en staat er niet een reisvaliesje op tafel? Familie-uitje misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het blijft gissen. Als het een treinreisje is geweest heb ik een leuk tussenstation gevonden. Op een site over genealogie liep ik niet tegen een spoorboom maar tegen een stamboom op. Ik zal eens zoeken op stationnetjes.

    BeantwoordenVerwijderen