dinsdag 25 december 2012

Redderen

Heerlijk oubollig woord, redderen.

Ik ken het vooral uit de boekjes van Leni Saris . blonde jonge dame komt op welke wijze dan ook een brede brave borst tegen die bij haar op bezoek komt en geniet van hoe huiselijk zij staat te redderen.
Niks Senseo,  maar een heus dienblad met koffiepot, roomstelletje met echte room en suikertang.



Gisteren zag ik het redderen 2.0
Mijn nichtje werd 21, was net aan het samenwonen in een appartement.
Als ik de trap naar de etage even buiten beschouwing laat is het een heerlijk pand.
Ingericht met een van alles en nog wat, dat geeft het een charme.

Maar ik zat te genieten van hoe zij liep te genieten van "voor het eerst bij mij".
Natuurlijk wilde ik de "grote toer" door haar stekkie. Ik heb alles gezien, tot aan de inhoud van de besteklade toe.
De mensen werden binnengelaten, kwam er gelijk weer een klapstoel mee naar boven.
Catering verliep prima, ze genoot van de visite en ja dan hebben ze eters en dan ook weer en ik zag al receptenboekjes.

Morgen is het 21 jaar geleden, dat ik bij haar ouders thuis aan het voeteneind van het kraambed zat te dineren. Het kindje in haar kribbe, kaarsjes in het raamkozijn.
Wat vliegt de tijd.  Maar dat wel het meest aparte kerstdiner!

Nog een ruime week, dan zullen alle lichtjes zijn verdwenen. De papiercontainers snel weer vol zijn met de welgemeende wensen.Dan zal het "fijne" weer worden opgeborgen.
Na weer een record pinbetalingen (wat ook rood staan kan zijn) na ruim 8% meer verkoop van vuurwerk en weer ruim 3 miljoen meer voor het Glazen Huis...crisis?

Ik vond de kreet pseudomartelaren erg mooi gevonden. Dat zijn dat de niet etende DJ,s.
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat kost dat Glazen Huis?
Wie betaald het opzetten en opbreken en de materialen enz?
Hoeveel betaald de publieke omroep van de belasting centen aan al die momenten dat het op tv is?
En hoe komt men zo gul? De kerstgedachte?

Ik probeer de uitzendingen te vermijden, vind het gewoon een hoop herrie.
Het doel is mooi hoor, daar niet van.

Misschien moeten ze het volgend jaar eens doen voor de Voedselbank.
Al hebben die soms over en delen het uit  aan mensen die het niet nodig hebben.
Toen ik dat vernam, is bij mij gelijk de neiging tot in een bus gooien van statiegeldbonnen ook gestopt.
En zo gaat er vrijwel niets meer naar het goede doel.


Best jammer dat ze het zo kunnen verzieken. Ik kocht vroeger een straatkrant, allang niet meer.
Allemaal bedelbulgaren geworden. De Voedselbank ik voor mij nu ook op en over.
Collectebussen laat ik voorbij gaan.  Voor een overgroot deel, tabee goede doel.

Moet zeggen dat ik aan de deur wel eens een discussie had. Een collecte voor gehandicapten voor een ski-vakantie. Ik zei doodkalm "nee geef ik niet aan".  Waarom zou ik doneren van mijn wao aan andere wao-ers voor een ski-vakantie? Ja maar u gaat toch ook? Nee. Waarom niet?
Nou niemand gaat voor mij collecteren.

Hoeft ook niet. Laat mij maar genieten van de simpele zaken in het leven. Het geredder van een jonge dame.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten