maandag 10 december 2012

Op de kast(e)

Vanavond lekker lang uit op de bank, bakkie koffie en tv aan.
Een van de programma's die ik graag kijk is God in de Lage Landen.
Informatief en Ernst Daniƫl is een geweldig verteller.

De aflevering van vanavond over het langzaam weer toestaan van het Rijke Roomse leven.
Een mevrouw met een klein museum volgepropt met Katholiek spul.
Ik kon hard lachen toen ze een lade opentrok en uitlegde dat men na de maaltijd in gebed nog eens vroeg aan de overleden familieleden te denken. Dan niet alle namen, maar "de lui in de la".
Mijn lach verdween bij een nieuwe lichting bisschoppen (toen, niet nu) veel van hen het niet goed voorhad met de arbeiders.
Niets verbeteren van leefomstandigheden, niets van scholing. Ze spraken met bestuurders,  over de arbeiders dom en krom te houden.

En dat bleef ergens zo een hele tv avond het thema.
Na God in de Lage Landen kreeg ik een blik op de Indiase huwelijksmarkt, dacht ik.
Maar dat werd een veel diepere inkijk.  Op den duur totale afschuw.
Je kunt er het best een koe zijn, of een aap, of zelfs een rat. Maar zeker geen vrouw!
Het  illegale kaste systeem is nog schering en inslag, de illegale echo's om het geslacht van het ongeboren kind te weten is voor de rijken geen bezwaar. Omkopen, is het een meisje? In heel veel gevallen, abortus.
Voor de armen? Gooi je dochter maar bij het afval.
Dochters zijn een last, moet je nog een bruidsschat betalen ook. Dat diezelfde mannen zelf geboren zijn uit een dochter van iemand en zelf zonen krijgen met een dochter van weer een ander lijkt vergeten te worden.

Dochters zijn nutteloos, ze mogen je crematievuur niet aansteken. Ze kunnen je familie tot schande brengen.
Wonderbaarlijk dat er zoveel mensen wonen!
Gelukkig dat sommige wegwerpdochters dan in een luikje of in een trein worden achtergelaten.
Opgevangen door eerdere generaties wegwerpdochters.
Die wegwerpmeisjes, oh ze mogen ook niet geadopteerd worden.
Toch denk ik dat die meisjes een stuk beter af zijn dan in menig gezin waar hun broertjes goed te eten krijgen en zij niet.
Waar hun vaders hun moeders slaan omdat ze dochters baren.

Je ziet een echtpaar dat moedig het platteland rondtrekt om de bevolking uit te leggen over chromosomen.
Dat het toch echt aan de man ligt als er alleen dochters komen.
En even denk ik aan onze kroonprins, die de prins te rijk was met zijn derde dochter.
Maar mijn hart gaat uit naar die vrouwen. Die misschien dolgraag een dochter willen.

Met de pest in mijn lijf besluit ik dan als toetje nog naar Andere Tijden te kijken.
Kan niet zeggen dat ik daar van opknapte. De Moeder-mavo.
Die werd "geboren" toen ik zelf op de mavo zat.  De kans voor vrouwen met alleen lager onderwijs om zich te ontwikkelen zodat ze de krant ook begrepen.
Leek me een boude uitspraak. Ik kende genoeg vrouwen met 7 jaar lagere school die de krant heel goed begrepen!
Tja, ze konden hun kinderen niet helpen met bepaalde huiswerktaken.
Er zijn overigens nog genoeg ouders die dat niet kunnen.

De vrouwen die zich aanmeldde hadden er zin in. Maar dan de tegenstand van menig echtgenoot!
Je mag, als niemand er last van heeft. Of totale tegenstand "straks weet je meer als mijn".
Dat was toen en is nog vaak een pijnpuntje.
Gelukkig hebben wij dan ook nog een soort "kaste systeem" online dating voor alleen hoog opgeleiden.

Het was een tenenkrommende tv avond. Na Brandpunt over Sobibor weet ik toch vrijwel zeker dat als wij het toppunt van de schepping zijn, dan is de evolutie ergens een foute weg ingeslagen.
Of we liegen onszelf graag voor. Zou ook nog eens kunnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten