dinsdag 4 december 2012

Gierig avondje

Behalve de gieren die ik zag vliegen bij Earth Flight zijn er nog veel meer De Gieren over het scherm voorbij gekomen.

Om er achter te komen waar het gebouw van de Deftige Dames kon staan ben ik eens op goed geluk gaan zoeken. En rolde zo een stamboom in.
Eerlijk gezegd vind ik stambomen eerder verwarrend dan dat het me duidelijk wordt.
Maar het onthulde wat zaken die ik niet kon weten.

De stamboom begint in 1400. Da's best een eind terug! Dan krijgen we een ruime eeuw aan Peters.
Achternaam toen nog wat fraaier, De Ghier.
In 1461 besloot een Peter zijn zoon een extra naam mee te geven. Hillen.
Die naam slaat een geslacht over en het is nog een rondje Peter. Daarna werd Hillen Hillebrant.
Het gemier met het toevoegsel "sz" begint.
Na Dirk wordt het geheimzinnig.
Er verschijnt een totaal andere achternaam in beeld.

Ergens rond 1540 komt er vast een poeha madam in de familie. Zij heet van haar achternaam Paulis maar laat zichzelf Pouwels de Gier noemen.
Een soort Yolanthe? Nou ja, die mag een dubbele achternaam gebruiken met een Spaanse pa.

Anthonia Pouwels de Gier huwt met Jan Florisz van Doeland. Zij krijgen een zoon, die heel origineel Floris Jansz gaat heten, echter niet Van Doeland maar De Gier.
Aha, een smetje in de bloedlijn? Waren zij wel gehuwd?
Hoe dan ook, tot 1680 blijft het Jan Floris of Floris Jan. Tot het in 1708 bij een ambtenaar fout ging.
Schrijffoutje denk. Floris werd toen Floren.

Misschien baalde Floren Jan daar wel zo van, en noemde hij zijn zoon Johannes.
Johannes vond de naam van zijn pa vast wel mooi, maar ook daar viel een letter weg. Floren werd Flore.
De mannen verkaste geregeld, Vanuit Gelderland naar Utrecht. Jaarsveld, Lopik en uiteindelijk Harmelen.

Op het eind is het een doolhof van Johannesen. Ik had het niet zo rap kunnen vinden als ik niet wist hoe de andere Opoe heette.
Wat ik nu voor het eerst las is dat mijn oma hun derde dochter was met de naam Antje.
De eerste werd nog geen 3 maanden, de ander 6 jaar.

Maar de derde heeft het 91 jaar uitgezongen. En de naam is ook al 2 generaties verder.

Hier een foto van haar. Volgens overlevering was ze daar 18. Dan is de foto uit 1906 of 1907.
 
 
Of ik op haar lijk? Moet haast wel. Jaren geleden zat ik voor de Kroatische kust op een boot.
Een oudere man kijkt me aan en roept in "plat"Haastrechts. Jij mot er één zijn van Antjie van Antjie.
Da's best apart!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten