zaterdag 8 december 2012

Publieke omroep


Leuk, dat gehakketak over de bezuiniging van de publieke omroep.
Max gaat geen amusement meer maken zoals Wie van de 3.
Ik zou jokken als ik nu zeg "wat jammer".

Ik val nu (bijna) in hun doelgroep, maar kijk soms met veel plezier naar hun programma's.
Mits het geen uit de mottenballen gehaald flutterig iets is als Wie van de 3.
Dat is net zo achterhaald las Lassie of Skippy.

Geen amusement meer, mhh ze zijn nog bezig over een programma met Mart Smeets.
Onder welk kopje gaat dat vallen? Toch niet cultuur?
Of gaat het weer het zoveelste gezwets over sport zijn?

Sport verbroederd, echter voetbal is oorlog.
Voetbal is een volkssport. Me dunkt, er zijn al genoeg voetbal gezwets programma's op tv.
Geef het volk brood en spelen, elke zondagavond lekker ouderwets met "het bord op schoot".
Op diverse fora kan men napraten over de wedstrijden. Als er al niet 3 avonden zijn met wedstrijden en gelukkig voor hen die niet zonder kunnen, is er ook nog Voetbal International.
Dat is dan weer op de commerciƫle zender.

Sommige programma's waren niet meer van deze tijd, of de presentator is te oud, schuif maar door naar Max, om vervolgens op dezelfde zender een zelfde soort programma te maken met de tv dolende Arie Boomsma.

Eigenlijk is er zoveel van "hetzelfde".
En waarom moeten sommige presentatoren uit beeld terwijl er anderen zijn die blijkbaar niet weg te branden zijn?
Waarom herhaalt men een week lang op Ned 3 Spangas? Best een leuke serie, maar 5 avonden hetzelfde?
Ik denk dan van geef Jeugdjournaal dan eens extra tijd. Doe er een natuur of wetenschappelijk item bij.
Of een politiek item. Dat 3x per week. Mij hebben ze!

Natuur is hot, wetenschap is hot, dit is de kans!
Maak een leuke serie over eerste jaars studenten en waar ze tegen op lopen.
Niet dat ze dat zelf weten daar de politiek elke week weer een andere constructie bedenkt.

Laat de publieke omroep zich eens storten op Freek Vonk, een jonge man die heerlijk kan vertellen over enge beesten, gevaarlijke beesten, maar met zijn fris blozende snuit het gewoon leuk brengt.
Laat Menno Bentveld van Vroege Vogels eens een leuk jeugd item brengen.
En dan niet over welke apps je kan downloaden op je iPhone, maar wat je met een zoekkaart buiten kan tegenkomen.

Zelf verheug ik me enorm op een programma over de Gouden Eeuw, wat dan weer botst met Earth Flight.
Het scheelt al dat ik dat eerder op BBC zag. 
Nee, ik heb geen smart tv en geen recorder, het is bij mij kiezen of delen.

Vaak verlang ik terug naar de tijd van de VCR. Lekker docu's opnemen en op in hysterische laatste weken van december docu's kijken.
Persoonlijk vond ik die "armoede" week op tv wel een verrijking.
Maar nu krijgen we weer het popmuziek geweld van de Top 2000 en Serious Request.
Dat verveelt me al een aantal jaren. Weer veel van "hetzelfde".

Ik gun het laatste een mooie opbrengst, maar in tijden van crisis niet dat de politiek er nog eens een schep bovenop doet.
En het liefst ook eens geen BN-ers.

Laat het eens doen door onbekende mensen die een rappe opleiding krijgen tot zoiets aan elkaar te zwetsen.
Of zet onze premier eens dagen in het glazen huis :-) Samen met zijn opponenten.
Dat lijkt me dan wel weer geinig.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten