donderdag 24 oktober 2013

Vooruit dan...men heeft wat gemist

De Zwarte Piet discussie , die elk jaar weer de kop opsteekt is nu volgens mij echt uit de hand gelopen.
De sfeer wordt grimmig en de discussies worden echt naar.

Mensen die denken van lul niet over zwarte piet komen dan erg van "rot op naar je eigen land en je eigen roots" Daar raken ze een open zenuw, wat juist die mensen zijn door de blanken uit hun eigen land meegenomen. En niet vrijwillig.
Dus laten we vooral realistisch blijven, zij hebben er nooit om gevraagd Surinamers of Antillianen te zijn.
Hun voorouders zijn gewoon als koopwaar verscheept en een deel van onze voorouders hebben daar grif gebruik van gemaakt.
Maar laten we ook niet de lokale slavenjagers vergeten.

Hoe komt zwarte piet in een discussie over slavernijverleden terecht?  Ik kan me voorstellen als je donker van huid bent dat je er met argwaan naar kijkt en er soms moeite mee hebt.
Maar wat dan, als semi donkere mensen dat aangrijpen om Zwarte Piet te gaan vergelijken met als zij ineens met swastika's en in nazi outfits op 4 mei gaan verschijnen? Ik weet zeker dat niemand daar vrienden mee maakt en ik vind enig vergelijk tussen Zwarte Piet en de Holocaust hoogst ongepast.

Een discussie over discriminatie, daar hoort geen slavernij gebeuren of een holocaust bij.
Maar de veren zijn zo gespannen dat men heen en weer gaat met verwijten, tot aan dan een getinte man vertelde dat tolerantie maar een dun laagje is. Dat had ik hem zo wel kunnen vertellen.
Voorheen werd hij gegroet door blanken maar nu het crisis is niet en de blanken...gaan we weer.

Dat een professor uit Jamaica dan zo weet dat wij maar geen Sinterklaas meer mogen vieren en zij is de hoofdpiet van de VN groep, wat moeten wij dan met 2 Santa's?
Daaruit blijkt voor mij dat ze geen idee heeft dat wij niet aan die bolle gozert met ho,ho,ho als tekst doen.


Vooruit, daar moest ik nog bijna om lachen. Maar hoorde nu iets dat de Cariben over centen praten.
"Smartengeld" Oh nee, heet herstelbetalingen, omdat de voorouders nooit loon hebben ontvangen.
Men heeft het over 30 miljard. Mhh laten ze dat dan deels opeisen bij de slavenjagers in Afrika, dan berekenen we wij ze de overtocht de kost en inwoning?
Serieus, dat slavenverleden is gruwelijk,  ook al hebben we er onze rijkdom in de Gouden Eeuw niet echt mee verworven, daar was ander louche gedrag aan te pas gekomen.

Wat ik echt erg vond is dat als wij meedoen aan de herstelbetalingen, dat de hoofdpiet dan denkt over aanpassen van haar mening.
Als dat waar is, dan hebben ze de dubbele agenda op een leuk tijdstip ingevuld.  

Overigens, ze kunnen ons niet verbieden Sinterklaas te vieren. Dan lappen we die VN resolutie gewoon aan onze laars.
Daar stoppen we dan tekeningen in en een wortel voor het paard.
Overigens zijn we niet het enige land met gedoe. De Amerikanen moeten af van de naam van een sportclub, de Red Skins.

En dan, omdat een naam van natives niet mag, moeten we dan ook de Chinooks, Apaches en weet ik ook maar omdopen?

Ik vind het nutteloze discussies. Als de donkere gemeenschap zich stoort aan Zwarte Piet en wat deels geschminkte mensen zouden verschijnen, zonder de krullenpruik, zou het dan door de beugel kunnen?
Voor de die hards vast niet. Maar die zijn nooit tevreden.
Maar alle onheuse termen over en weer, eigenlijk is dat koren op de molen voor nog meer intolerantie.

En als de hele discussie gaat over herstelbetalingen...dan moeten we die vooral negeren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten