donderdag 12 juni 2014

Blokje Gouds: Bijna...

Het is inmiddels een paar jaar geleden dat ik wat foto's van Gouda op Hyves had geplaatst.
Er volgden diverse reacties waaronder eentje met de vraag "wanneer ga je ons rondleiden?"
Ja duh!!! Nooit.

Maar het bleef ergens hangen. Waarom eigenlijk niet?
Ik kan een lange lijst van redenen bedenken. Maar ben uiteindelijk zelf mijn stadje eens gaan ontdekken.
Een aantal pittoreske plekjes gevonden en dan niet de standaard monumenten.

Probleem is, ik ben geen gids. Heb ook nooit voor gids gespeeld.
Als ik buitenlandse gasten had wel het obligate bezoek aan de Sint Jan.
Het is een prachtige kerk, maar het neemt tijdens een wandeling teveel tijd in beslag. Een rondje rond de kerk is ook leuk.

Tja, ik vind dat mensen een brug moeten zien, een grachtje, de binnenhaven, een aantal straatjes, een plantsoen. Voordeel is dat een brug steevast over een grachtje gaat en aan het eind van een gracht uiteindelijk bij de haven uitkomt. Maar de rest wordt werkelijk zigzaggen.

Waar moet een beetje stadswandeling aan voldoen? Tijd hebben om even rustig een foto te maken.
Een gids die niet bij elk pand een reeks aan jaartallen gaat ophoesten. Maar ook niet als een blind paard overal aan voorbij lopen. Het moet geen race tegen de klok rondje worden.

Gidsje spelen is voor mij dan best even eng. Maar dat maakt het dan ook wel weer spannend.
Ik zal niet onder de duiven van het gidsengilde schieten, sterker nog, helemaal niet op of onder duiven schieten.
Ik doe het niet voor een vergoeding, als sla ik een bakkie troost niet af.

Maar een goede voorbereiding is het halve werk. Het lijkt me best leuk om Gouda eens te showen.
En natuurlijk ga ik best wat jaartallen uit mijn hoofd leren. En natuurlijk beginnen we het rondje met verzamelen bij een stadsherberg.

Ik krijg er steeds meer zin in.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten