zondag 15 juni 2014

Blokje Gouds: Jarige Heemtuin

En het was gelijk ook de jaarlijkse open dag.
Prima weertje voor een rondje Heemtuin en het omliggende gebied.

Ze hebben er best wat leuks van gemaakt. Er stonden wat kraampjes met herkenningskaarten van insecten en vogels, een insectenblokje, wat jammetjes, kaarsen en kleine presentjes.

Er stond koffie en thee, een blad met koekjes. Leuk, nu eens geen koffie uit plastic, maar een mokje.
Prijs? Wat je in een potje wilde doen.
Op het kleine pleintje tussen de perkjes was een harpiste neergestreken.

Voor de kinderen was het waterbeestjes vangen, schepnetje de sloot in, beestjes voorzichtig in een klein potje met vergrootglas, kaart met allerlei beestjes om zo te zoeken wat er in het potje zit.
In de paden rond de heemtuin was een kabouterwandeling uitgezet. Je kon met een vrijwilliger gaan rondstruinen en buiten het terrein meedoen aan de Food Walk.

Die begon toen ik net aan kwam lopen, dus gelijk maar mee. Nu bleek Food Walk wel een groot woord.
Een vriendelijke jonge dame, met strohoedje op,  nam ons mee en wees op eetbare plantjes.
Dat is altijd leerzaam! We kregen een plastic tasje (foei) mee voor de oogst, konden we na afloop kruidenboter maken.

Vooraf kregen we een bekertje vlierbloesem limonade, na afloop kon dat ook nog, samen met wat receptjes.
Ik heb de receptjes niet bekeken, ik werd na 15 minuten wat flauw van steeds het blije gezicht bij elk plantje "hier kan je lekkere thee van maken".  Of wel iets voor een stamppot.
Er kwam kleefkruid in zicht, oh van de bolletjes kan je koffie maken!
Waarom zou iemand koffie willen maken van kleefkruid?

Ik heb niets tegen plantaardig spul, maar voor mij komt thee van een theestruik en koffie van de koffieboon.

Mijn twijfel begon te groeien toen ze vertelde dat je behalve de grote berenklauw, je eigenlijk alle schermbloemige kan eten.
Een dame naast mij verschoot bijna van kleur. Ik was al aan het twijfelen en dacht aan dolle kervel, dat is giftig, maar staat hier eigenlijk niet. De dame in kwestie begon over waterscheerling, ja dat moet je echt niet nuttigen! Dat staat er wel en als men het verschil niet kent, kwalijke zaak.
Aan het eind werd er nog even gewezen op een boek van de wildpluk goeroe, met recepten van een bekende kok uit Zwolle.

Of ik ook mee wilde doen aan kruidenboter maken?  Niet echt nee. Was ook niet van plan mee te doen aan een fotopuzzeltocht, maar daar ontkwam ik niet aan.
De foto's waren het uitzicht van bankjes. Ik schoot hard in de lach, ik maak altijd foto's van bankjes, niet altijd van de uitzichten.

Ik probeerde nog een vrijwilliger te laten verklappen welke orchissen er staan, zwaar geheim, jammer.

Klein presentje gekocht, door het Goudse Hout naar tuincentrum gelopen  en daarna richting huis.
Paar leuke uurtjes gehad en ook mooie bloemen gezien, maar het hoogtepunt van de dag?

Deze schoonheid hier, de gehakkelde aurelia.





1 opmerking: