woensdag 26 september 2012

Er gaat niets boven....


In Sappemeer, Haren en Veendam zie ik al bijna instemmend geknik.
Al paste Haren afgelopen vrijdagavond bijna in de slogan van een andere provincie: je zal er maar wonen.

Groningen, soms hebben ze pech. Ze zakken langzaam weg vanwege de zoutwinning en de gasbel.
Menig dorp en stad valt ook al onder de categorie 'krimpgemeente'.
Maanden geleden bleken ze ook wal wat wankele dijken te hebben. Verzakken, krimpen en breken?
Zodoende schrok ik even toen ik over nieuwe pech hoorde. Overflow.

Overflow, vast geen Gronings voor overvloed.
Groningen heeft één Waddeneiland, Rottumeroog. Ja, een overvloed aan water heeft het wel.
Was het nu gescheurd? Zijn er Rottumerogen?
De boswachter zegt van niet, maar de Vrienden van Rottumeroog zijn er minder gerust op.

De Vrienden van Rottumeroog, het klinkt zoveel leuker dan Vrienden van het Rijksmuseum.
Iemand die vriend is van een eiland heeft mijn sympathie. Rembrandt komt er toch wel.
Zelf ben ik nooit op Rottumeroog geweest, maar de beelden die ik zag, wat een mooie plek.
Zoiets, een vogelparadijsje, wil je toch niet als Atlantis in zee zien verdwijnen?

Groningen verdient dat niet. Wellicht is een actiegroep met een naam als Luctor et Emergo een idee?
Als men dan toch een Zeeuwse polder laat onderlopen de grond vandaar hergebruiken als duinverzwaring voor Rottumeroog?
Misschien een plan voor de komende minister van E.L.I. ?
Buiten het broedseizoen dan gelijk een leuk uitstapje voor dagjesmensen. Niet alleen de af en toe excursies.
Aan de wal een leuk bootverhuurbedrijfje met gids. Klein hotelletje die voor picknickmanden vol streekproducten zorgt. Desnoods laarzen gaat verhuren.

Eiland redden, kleinschalig de locale economie versterken onder het mom van eco-toerisme.
Mik op de verveelde rijke toeristen die alles al eens hebben gezien.
Cashflow i.p.v. overflow.
Of ben ik de enige die dat helemaal ziet zitten? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten