zondag 16 september 2012

Woonmaand

Ik loop een paar weken vooruit op iets wat een paar jaar geleden werd uitgevonden.
Oktober is woonmaand.
Wat we de rest van het jaar dan doen is me een raadsel, ik woon lijkt me 12 maanden per jaar.

Woonmaand is een goed excuus om ons te wijzen dat we weer hopeloos achterlopen met woontrends?
Sinds ik geen vrouwenblad meer onder handen krijg zal me toch veel ontgaan.
Voorheen wist Libelle me te vertellen dat de stoelen in streepjes patroon hopeloos uit waren en dat het ruitjes moesten zijn.

De glossy's wezen me dan op de nieuwe fruitschalen in van die ontstellend dure winkels.
En mijn gordijnen? Die kunnen al 25 jaar niet meer. Misschien, als ik ze nog 5 jaar laat hangen, is het retro?
Woonmaand lijkt me een samenzwering van de grote bouwmarkten en woonbladen.
Ik moet aan vliesbehang, aan Caribisch blauw met goede voorstrijk, en ongetwijfeld nog veel meer.

Als ik daar nu zo over nadenk zou ik bijna dwars worden. De muur voorzien van een ouderwets palmenstrand fotoposter, in plaats van een degelijke bank een manou lounche hoek neerpoten en kralengordijnen voor de ramen hangen. Maar dat doe ik natuurlijk niet echt.
Woonmaand, ach ik sta op het punt weer verder te klussen.
Weet precies wat ik mooi vind, maar als ik met mijn budget (stuk chagrijn) om de tafel ga zitten kom ik op hele andere dingen uit.

Hunkerend kijk ik straks wel naar al die kleurige aanbiedingen. Aanbiedingen die een gemiddelde Henk en Ingrid wel kunnen aanschaffen mits Henk, of Ingrid handig is.
Mijn twee linkerhanden en budget kunnen het wel vinden in iets heel simpels en praktisch.
Wellicht heeft het meer iets van een sm hobby, maar ik ben afnemer van kettingen en vleeshaken.
En nu wijs ik even de beschuldigende vinger naar Ikea.

Ikea kwam vorig jaar met een afbeelding van een Skubb. Een stoffen ophanggeval met een aantal vakken.
Ideaal voor mijn hoeden. Maar die dingen hangen normaliter aan een kleding rail.
Een rail in één van hun leuke opbergsystemen die ik niet heb en er ook geen ruimte voor kan maken.
Wat heb ik wel? Lelijke verwarmingsbuizen. Werkt prima met een houten kledinghanger en die aan de leiding. Nee je moet er geen groot gewicht aanhangen, maar hoeden en sjaaltjes wegen niets.
Dat was deel 1 voor een skubb.
In de badkamer hangt er ook eentje, toen de ketting en vleeshaken ontdekt. Paar gastendoekjes en wc rollen, de wattenschijfjes en zulks spul.
Straks moet er een grote poster in de gang. Ketting, haken en twee van die leuke tafelkleed gewichtjes.

Woonmaand voor mensen met weinig ruimte en een klein budget zou in deze tijd van crisis een gat in de markt zijn.
Vroeger, en misschien nog steeds, bestond er een vrekkenkrant, nu zou een online magazine voor geplukte kippen gouden tijden beleven.
Zonder lieve Lita rubriek maar wel wat kwinkslag columns.
Tips voor unieke cadeautjes in december. Lekkere maar betaalbare recepten.
Na woonmaand komt tenslotte weer de decembergekte.

1 opmerking: