zaterdag 17 november 2012

Koopkracht

Met stijgende verbazing en dalende interesse vraag ik me af, gaat ie nu omhoog of omlaag?
Na het dansen rond de totempaal zijn de heren er nu eindelijk uit?
En waar pas ik in het puntenwolkje?

Als ik het goed heb begrepen mag ik die ene veer nog houden, maar plukken ze behalve de ouderen ook de gezinnen met maar één werkende partner.
Uit welke toverketel dat nu weer kwam. Die mensen kosten al minder omdat ze geen toeslagen ontvangen voor weet ik veel welke schoolse opvang.
Past wel lekker in de kreet "allemaal meedoen".

Voorlopig hoop ik dat het scherm niet steeds wordt gevuld met  Gepetto (Wiegel) en zijn Pinokkio (Rutte).
Eindeloos irritant, dat ze weer eens een doos mastodonten van zolder trekken. Lekker in het museum laten staan.
Nu is Wiegel een bezig baasje, heeft al aan heel wat touwtjes kunnen trekken. Ga genieten van je pensioen.

Als ik dan het nieuws uit de VS hoor zit ik hen wel te benijden.
Foute generaals en bazen van belangrijke clubs is toch heel wat smeuïger.
Soms zelfs hilarisch als de baas van zo'n club die met/tegen spionnen is via internet gaat communiceren met een liefje.
Wij hadden onze Jack, maar dat was niet zo spannend. Dat ze voor dezelfde baas werkten was gewoon onhandig, maar dat "schandaaltje" is al bijna vergeten.

Nu hoorde ik vandaag over eigenlijk ook wel iets schandaligs leuks.
Ja hoor, de belastingdienst kan het heus leuker maken. Als je een heel groot bedrijf hebt doe je gewoon alsof je een Nederlands bedrijf bent. Amazon doet het, de Rolling Stones doen het, U2 doet het en nog een paar grote namen.
Leuk voor onze staatskas zou je denken. Ach, het is peanuts omdat zij onder een heel oude regeling vallen.
Zij betalen hier een schijntje aan belasting over hun opbrengsten.
Voor onze staatskas een leuk zakcentje. Maar voor bijvoorbeeld arm Ierland zou het van de altijd meelevende Bono netter zijn aldaar belasting af te dragen.

Die regel is lang geleden bedacht, om te zorgen dat het wellicht zooitje ongeregeld in de kolonie dan wel iets zou afdragen als het tarief niet al te hoog zou zijn.
Er is een regeling van 3% er is er eentje van 1,6%.  Om je vingers bij af te likken!

Is het netjes? Nee. Geef ik die Herengracht ontduikers ongelijk? Nee.
In crisistijd verwacht ik wel dat men via wetgeving dat eens ernstig gaat verhogen.
Maak er tenminste 16% . Vorig jaar, volgens een website, betaalde de Rolling Stones 120 miljoen aan belasting. Dat maal 10, is toch leuk meegenomen?

Maar dat soort types kent het begrip nivellering vast niet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten