zaterdag 16 september 2023

Eeeeeh Aai

Een vreugde voor de één, een gruwel voor de ander.

Ik val in de laatste categorie. Ik twijfel niet aan eventuele voordelen, maar de nadelen?

De eerste keer dat ik een Engelstalig lied in het Nederlands hoorde, kunstmatig vertaald, geestig. Ik kon nog harder lachen toen ik de stem van Johnny Cash hoorde zingen "I'm a plastic girl..." Je weet dat je naar onzin luistert.
Zeg nu zelf, Johnny Cash in een roze jurk? Onmogelijk.


Maar weten wij straks nog wat echt of nep is? Straks maken scholieren hun huiswerk via ChatGPT. Want waarom zou je nog enige moeite doen om een boek te lezen, laat staan zelfs iets te schrijven? Daar hebben we toch AI voor?

De afkorting alleen al, AI, zelf zou ik het KI noemen maar dan denken we al snel aan rundvee.
 

Over een jaar of wat hoeven we zelf niets meer te kunnen. Geen auto rijden, niet te trappen op een fiets, niet te lezen, en al helemaal niet meer weten wie Karel de Grote was of waar Peru ligt.

Ik vernam vandaag dat de CITO toets van naam gaat veranderen en dat er 3 vakken niet langer worden getoetst. Geschiedenis, aardrijkskunde en biologie doen er totaal niet meer toe?
Ja maar, dat krijgen ze dan wel op de middelbare school.
De kinderen moeten nu, als ze de lagere school verlaten, kunnen rekenen, lezen en schrijven.

Jammer dat het gemiddelde Nederlandse kind zo slecht scoort op lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten