vrijdag 3 juni 2011

Ditjes en datjes

Soms is het nieuws je voor. Ik had al weken iets over een nationaal stopwoord in gedachten, maar nu kwam een onderzoeker met de uitslag wat het meestgebruikte woord in onze taal is. Het woord "ja".
Kon niet missen. Het ja-woord kan je op vele manieren uitspreken. Maar is geen stopwoord.

Het nationale stopwoord moet "precies" zijn. Ik baseer dat niet op een onderzoek, en niet op Google want dat
heeft nog een extra betekenis van het begrip stopwoord wat de lezers rode oortjes zou bezorgen.
De afgelopen maanden hoor ik half Nederland te pas en te onpas het woord "precies" gebruiken. Er zijn mensen die het 3 keer in 1 zin kunnen gebruiken of je halverwege onderbreken met "precies".

Heerlijk, even ergernis spuien!
Precies, er zijn nog een paar kreten die ik vaak hoor, de ergste is het aantal keren dat zeker Sven Kockelman in één uitzending kan ophoesten "Zal ik maar zeggen". Hij zegt iets en dan volgt "zal ik maar zeggen". Ergste is dat hij het soms uitspreekt als "zakmaarzeggen" Ik noem hem tegenwoordig de zegzak...en hij kan zo bij Kabouter Plop gaan solliciteren, als broer van Kabouter Kwebbel.  

Genoeg Sofie!

1 opmerking:

  1. Sven heeft nóg een stopwoord dat hij even vaak gebruikt: "ja maar goed" meest uitgesproken als "jamaargoed".
    Om de indruk te wekken dat de geïnterviewde uit z'n nek kletst en Sven alles véél beter weet.
    Quod non. Zakmaarzeggen.

    BeantwoordenVerwijderen