zondag 18 november 2018

The last post(office)

Terwijl de wereld in brand staat, al zeker Californië, en onderbelicht, Jemen, maak ik me even druk om een ander fenomeen.
Het laatste postkantoor wat haar deuren moest sluiten.

Ik begin te vermoeden dat wij het eerste westerse land zijn wat nu postkantoorloos is.
Is dat erg? Ik vind van wel. Het postkantoor was een instituut.
Ik heb er heel wat uren rondgebracht.

Toegegeven als 50+ ken ik nog heel veel van die zaken die de jeugd nu onbekend in de oren klinkt.
Een brief versturen? Kom op zeg, er is e-mail! Tuurlijk, en dat gebruik ik ook, al kan je rapper even een appje sturen.

Het postkantoor, waar is de romantiek gebleven? Waar is de romantiek van post gebleven?
Het schrijfpapier, de envelop en de postzegel? Tegenwoordig is een brief posten bijna een halve marathon lopen omdat de brievenbussen uitsterven. Ze kunnen nog zo oranje zijn, ze staan wat mijn betreft op de rode lijst.

Het postkantoor, je haalde er elk jaar een tarievenboekje. Voor hen die dat niet kennen: korte uitleg.
Een ansicht versturen was voordeliger dan een brief vesturen. Dan waren er nog briefkaarten.
Er bestonden nog luchtpostvellen met voorgedrukte zegels. Griezelig dun papier en een kunst die open te krijgen.
Brieven naar bijvoorbeeld België waren stukken goedkoper dan die naar Australië. De hele wereld was verdeeld in posttarieven.

Je bracht er je pakjes, en kon nog kiezen uit land, zee, of luchtpost. Je kon er brieven met ontvangstbevestiging halen. En je kon er nog postzegels per stuk kopen.
En de travellercheques. Die je dan tijdens je vakantie bij een lokaal kantoor kon omwisselen.
Dan bij een kiosk of een tabakswinkel postzegels halen en met je adressenlijstje dan op een terrasje vakantiekaarten ging schrijven.

Nu hebben we afhaal punten voor pakjes, maar dat zijn geen postagentschappen, die zitten dan weer elders. Ja, afhaalpunten omdat de buren geen zin meer hebben om een soort opslagpunt te zijn.

Vanavond besteld, morgen in huis? Dus breng maar bij de buren. Want tja die pakketbezorgers krijgen betaald per afgeleverd pakketje.

Helaas is nu de wereld de fysieke postwereld verdeeld in wij en hun. Mijn eerste brief kostte 12 gulden centen, in NL , nu is het 83 eurocenten. Kon het ooit naar België voor 75 centen nu is het 1,40.

Dat de post zo duur is geworden en de brievenbussen uitsterven is jullie schuld! Gij briefbarbaren!
Maar zonder dollen, nu komt Post.nl met het geinige nieuwtje, dit jaar kunnen jullie ook buitenlandse vrienden een kaart sturen met onze kerstzegels. Plak er gewoon 2 op de envelop of kaart!

Grapjassen, dat levert ze 16 cent extra op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten